OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2250893

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 11 van 240 resultaten
    recensie
    Internet en social media
    8 december 2011
    Paul Groothengel
    3-4 minuten leestijd
    Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwgezet onze profielen bij, en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volg je me nog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.
    interview
    Verandermanagement
    16 november 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Verandertrajecten in de publieke sector verlopen niet altijd naar wens. En dan zeggen we het nog heel netjes, is de ervaring van ‘veranderdokter’ Dirk-Jan de Bruijn. Hij is al jaren actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. De Bruijn schreef het boekje En nú @nders!, een bundeling van columns over hoe overheden innovaties en veranderingen slim en efficiënt kunnen toepassen.
    interview
    Internet en social media
    10 november 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwkeurig onze profielen bij en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar, halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volgjemenog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.
    recensie
    Leiderschap
    25 oktober 2011
    Paul Groothengel
    1-2 minuten leestijd
    De klassieke, piramidale organisatie loopt op zijn eind. Gelukkig maar, want dit type organisatie is in staat mensen te doden. Dit schrikbeeld komen we tegen in het boek De atomiumorganisatie van de hand van managementadviseur Eric Koenen. Hij pleit voor een heel ander type organisatie dat wat structuur betreft nog het meeste doet denken aan het Atomium in Brussel.
    interview
    Verandermanagement
    18 oktober 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Verandertrajecten, welke organisatie kan er nog zonder? Organisaties veranderen zich suf en maken daarbij de nodige fouten. Te veel topdown, suffe communicatie die het doel voorbijschiet, met als gevolg woede en weerstand op de werkvloer. Maar ja, hoe moet het dan wel? Adviseur Frank van Elsdingen geeft een oplossingsrichting aan in zijn boek getiteld Verlangen naar zee.
    recensie
    Marketing
    7 oktober 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Arme winkelier. Marges staan onder druk, fabrikanten openen hun eigen outlets en de consument houdt z’n hand op de knip. En dan is er uiteraard nog internet, steeds meer klanten slaan de winkel over en kopen online. Wat moet je als winkelier? Wat is een handige strategie als je ook het net op wil? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?
    interview
    Algemeen management
    30 september 2011
    Paul Groothengel
    11-16 minuten leestijd
    Organisatieadviseur, auteur, kenner van projectmanagement en organisatiekunde, begenadigd spreker. Naar eigen zeggen geen manager en gespeend van gevoel voor commercie. Rudy Kor, al jaren een van de boegbeelden van Twynstra Gudde. Een gesprek over onder meer het gedrag van managers, het omhoog delegeren van ellende, en menselijke constructiefouten als selectieve perceptie, groepsdruk en machodenken.
    interview
    Marketing
    29 september 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    De winkelier anno nu kan het internet niet meer negeren. Want dan is hij ten dode opgeschreven. Maar hoe pak je zo’n webstrategie aan als winkelier? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?
    interview
    Organisatiekunde
    6 september 2011
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Medewerkers die samen regelen wat er gedaan moet worden en problemen zelf oplossen, dat is de kern van zelfsturing. Gertie Eikenaar en Diny Leppers gaan in ‘Zelfsturing -Een nieuwe kijk op organisaties in op de praktische toepassing van dit concept. Ze zijn respectievelijk communicatie- en HR-manager bij SCA. Bij deze producent van onder andere de papieren zakdoekjes van Tempo, Edet toiletpapier en Libresse maandverband, is zelfsturing al jaren het devies.
    interview
    Psychologie
    6 september 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Het is het zoveelste breinboek. Toch voegt psycholoog en managementtrainer Juni Daalmans met zijn boek De breingids wel degelijk wat toe aan de groeiende stapel boeken die gaan over de werking van ons brein. Daalmans legt heel precies uit welke functies waar gelokaliseerd zijn in ons brein, en welke invloed die hebben op ons dagelijks handelen.
    recensie
    Marketing
    2 september 2011
    Paul Groothengel
    1-2 minuten leestijd
    We hadden al de paardenfluisteraar en de babyfluisteraar. Nu is er ook De klantenfluisteraar. Dat is de titel van het nieuwe boek van managementcoach Jan van Setten. Aan de hand van allerlei hilarische cases beschrijft Van Setten hoe vaak verkopers de plank misslaan. En hoe je dan wél met je klanten zou moeten omgaan.
    recensie
    Marketing
    12 augustus 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Organisaties moeten ervoor kiezen om de relaties met hun medewerkers en klanten centraal te stellen vanuit het merk. Dat stelt adviseur René Herremans, tevens manager Employer Branding bij Ahold Europe, in zijn onlangs verschenen boek De merkmotor.
    interview
    Algemeen management
    27 juli 2011
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Natuurlijk luistert u ook beleefd naar uw collega, klant, medewerker. En naar uw baas. Maar luistert u eigenlijk wel echt? Met uw hart? Dan bent u een uitzondering, constateert Harry van de Pol. In Harthorend (Luisteren voor professionals) beschrijft deze coach hoe je beter kunt luisteren, om te beginnen naar jezelf.
    interview
    Organisatiekunde
    15 juni 2011
    Paul Groothengel
    9-13 minuten leestijd
    Hij is al een leven lang gefascineerd door politiek, macht en besluitvorming, zowel in organisaties als in de maatschappij. Uiteenlopend van de interventies van Johan Cruijff, die de bestuurders Ajax dit voorjaar ruw wakker schudde, tot de conflicten in Egypte en Libië. Martin Hetebrij schreef er meerdere boeken over, dit voorjaar publiceerde hij Een goed besluit is het halve werk. Een gesprek over debatten, vergaderdrift en het psychologisch fileren van de tegenstander. ‘Met social media heeft de massa er opeens een krachtig middel bij waarmee ze veel macht kan mobiliseren. Fascinerend.’
    interview
    Marketing
    14 juni 2011
    Paul Groothengel
    5-7 minuten leestijd
    Als een hedendaagse Marco Polo trok Martijn Arets vijf maanden door Europa, om de in zijn ogen meest inspirerende merken te bezoeken. Hij keek rond in fabrieken en kantoren van ondermeer Lego, Alessi, Innocent en Koziol, sprak met veel bijzondere ondernemers en een paar saaie topmannen. In zijn boek Brand expedition vertelt hij over zijn avontuur en de lessen die hij leerde.
    recensie
    Marketing
    27 april 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Youp van ’t Hek had met zijn T-Mobile actie bijna een tweede Buckler te pakken. Politicus Diederik Samsom sommeerde via Twitter om over te stappen op een andere energieleverancier nadat de NUON-top zichzelf verrijkte. Merken eroderen. Het boek De Merkmotor van René Herremans kon op geen beter moment verschijnen. Merken hebben het zwaar. Een pleidooi voor omschakeling van fossiele naar nieuwe brandstof, en wel de dialoog!
    interview
    Algemeen management
    27 augustus 2010
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Met haar vorige boek Hoe krijg je ze mee? won ze een paar jaar geleden de GIDS-prijs. Nu komt veranderkundig adviseur Annemarie Mars met Jongleren met loyaliteiten, een handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
    interview
    Economie
    23 juli 2010
    Paul Groothengel
    7-10 minuten leestijd
    Staat hij symbool voor de nieuwe bankier? Feit is dat Peter Blom, directievoorzitter van de Triodos Bank, duurzamer opereert dan de meeste van zijn collega’s. Zijn opvattingen over de financiële crisis en de lessen die we daaruit zouden moeten trekken, zijn opgetekend in Het nieuwe bankieren. ‘Deze financiële crisis hangt samen met de veel ingrijpender problemen van deze tijd, zoals het klimaatvraagstuk, de energiecrisis en de voedselcrisis.’
    recensie
    Strategisch management
    6 juli 2010
    Paul Groothengel
    3-4 minuten leestijd
    Wat is de overeenkomst tussen het gratis bellen van Skype, de microkredieten van de Grameen Bank in Bangladesh en de autoverhuur van Car2Go van Daimler? Dat ze succes hebben omdat de mensen hierachter als eerste hun businessmodel wisten te innoveren. En daarmee de concurrentie aftroefden. Dat stelt Alexander Osterwalder die in zijn boek Business Model Generatie een aanpak biedt waarmee iedere organisatie haar eigen businessmodel kan doorlichten.
    interview
    Strategisch management
    5 juli 2010
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Zeker in barre tijden zouden bedrijven kritisch naar hun businessmodel moeten kijken. Want hoe houden ze anders het hoofd boven water? Hoe kunnen ze toch, tegen de stroom, in blijven groeien? Maar veelal wordt er helemaal niet naar het businessmodel gekeken. Of verzanden interne discussies over het juiste bedrijfsmodel in begrippenstrijd en wederzijds onbegrip. En gebeurt er dus niks. De aanpak die de Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder beschrijft in zijn boek Business Model Generatie, biedt nieuwe handvatten.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden