OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 7 van 240 resultaten
interview
Advisering
27 september 2016
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Denk als een designer en ontwerp van daaruit betere businessconcepten. Dat is het motto van Patrick van der Pijl in zijn boek Ontwerp Betere Business. ‘De meeste managers zien hun businessmodel als een invuloefening. Je doet dat één keer en hoeft er vervolgens jaren niet meer naar om te kijken. Een misvatting.’
interview
Verandermanagement
30 augustus 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het zijn turbulente, ontwrichtende tijden voor organisaties. Technologie ontwikkelt zich niet meer lineair maar exponentieel. Van welke toekomstscenario’s kunnen managers nog uitgaan? Berenschot-adviseur Ber Damen geeft in De Hollandse School van Veranderen zeven wetten (vuistregels) voor het doorvoeren van veranderingen.
interview
Advisering
19 augustus 2016
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
‘Creatief met Leren Veranderen’. Dat zou het motto kunnen zijn van het praktijkboek Werken met Leren Veranderen, een welkome aanvulling op het standaardwerk Leren Veranderen van Léon de Caluwé en Hans Vermaak.
interview
Algemeen management
30 juni 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Aan bureaucratie valt niet te ontkomen. Hoe erg is dat? Onze haat-liefde verhouding met de ‘inktschijters’ van deze wereld is begrijpelijk, betoogt filosoof René ten Bos in zijn nieuwe boek ‘Bureaucratie is een inktvis’.
interview
Internet en social media
20 juni 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De invloed van sociale media op organisaties, en op HR in het bijzonder, is groot, stelt zelfstandig HR-professional Diana Russo. In HR & Social Media beschrijft ze (samen met medeauteur Inge Beckers) hoe en waarom organisaties sociale media kunnen inzetten. En wat de gevolgen daarvan zijn voor communicatie en samenwerking, zowel op de werkvloer als in de bestuurskamer.
interview
Organisatiekunde
26 april 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Veel organisaties blijven in routines steken als er onverwachte gebeurtenissen op hen af komen. Ze zijn verstrikt geraakt in bureaucratie en regelzucht. Door processen mindful te organiseren, kunnen ze winnen aan de broodnodige veerkracht en alertheid. Dat is de ervaring van Bert Slagmolen en Bert van Dalen, adviseurs van organisatieadviesbureau Apollo13 consult, in hun Praktijkboek Mindful Organiseren.
interview
Leiderschap
22 maart 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het werken met programma’s zit in de lift, maar blijkt in de praktijk vaak weerbarstig. Met het gebruik van het Program Canvas komen organisaties weer tot de kern van hun programma’s, stellen de auteurs Theo van der Tak, Björn Prevaas en Hans Cremer in het gelijknamige boek.
interview
Marketing
2 maart 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Verkoop wordt steeds minder het domein van de snelle types die alles in de strijd gooien om de deal maar te kunnen sluiten. Diepgaande allianties sluiten met je strategische klanten, meedenken met hun processen, en jouw mensen stationeren bij de klant. Dát is de toekomst van het verkoopvak, beschrijft Marian Dingena, oprichter van MPCN Action Learning & Business Coaching, in Transformational Sales, making a difference with strategic customers.
interview
Non-profit
1 maart 2016
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
De gemeentes zijn nu ruim een jaar bezig met de drie grote decentralisaties op gebied van zorg, werk en jeugdhulp. Die transformatie gaat met horten en stoten. In een aantal recente boeken lezen we uiteenlopende adviezen en tips voor gemeentes en al hun partners. Gaat het lukken met de plannen van Van Rijn?
interview
Organisatiekunde
9 februari 2016
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Startups zijn hot en hebben een hoge aaibaarheidsfactor. Leuk, maar daar koopt niemand wat voor: verreweg de meeste startups falen. Ex-bestuurder en investeerder Quintin Schevernels ontrafelt in Suits & Hoodies de factoren die zowel succesvolle startups als grote corporates met elkaar gemeen hebben. ‘Begin met groot te dromen.’
interview
Algemeen management
6 januari 2016
Paul Groothengel
9-13 minuten leestijd
Wat mogen we verwachten van 2016? Het wordt een jaar van hoop, van vrolijkheid en creativiteit. En als het een beetje meezit, staan we aan de vooravond van zeven vette jaren. Drie trendwatchers over oprukkende robots, karmakapitalisme en spectaculaire technologie: ‘Met een simpel blaaspijpje kun je binnenkort vroegtijdig checken of je kanker hebt.’
interview
Organisatiekunde
9 december 2015
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Zelfsturing en ontmanagen zijn hot, maar blijf wel nadenken over je organisatiestructuur. Sowieso zijn er genoeg redenen om je organisatiestructuur zo nu en dan goed tegen het licht te houden. Mark Nijssen beschrijft in zijn boek Organisatie Ontwerp Atelier een praktisch model waarmee organisaties zelf een structuur kunnen ontwerpen die hen naadloos past.
interview
Mens en maatschappij
9 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Sinds Piketty staat ongelijkheid meer dan ooit op de agenda. Zijn oplossing, het progressief belasten van vermogens, vindt Marc De Vos oppervlakkig en eendimensionaal. De Belgische rechtsgeleerde onderscheidt in zijn boek Ongelijk maar fair goede en slechte ongelijkheid, en toont op eloquente wijze aan dat ongelijkheid een gelaagd, complex fenomeen is. En dus ook als zodanig benaderd moet worden.
interview
Marketing
3 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Alles is dus marketing, in ieder mogelijk klantcontact, constateert Truus Koppelaar. Na bijna twintig jaar als directeur marketing & communicatie te hebben gewerkt bij AFAS Software, bundelde ze haar ervaringen en opvattingen over haar vak in Alles is Marketing.
interview
Algemeen management
29 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In de internationale editie van Zakendoen in de nieuwe economie verbreedt Marga Hoek het perspectief: aan de hand van meer dan vijftig businesscases van over de hele wereld laat ze zien hoe ondernemers op innovatieve manieren de transitie naar een duurzame economie vorm geven.
interview
Marketing
26 oktober 2015
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
In 1957 schokte Vance Packard de wereld met The hidden persuaders. Inmiddels passen adverteerders nog veel meer geheime trucs toe om consumenten te verleiden. Daarmee brengen ze schade toe aan consumenten. En daarom moeten deze beïnvloeders stoppen met dit soort van ‘voodoo-marketing methodes’, betogen Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf in Voodoo marketing. Wij spraken eerstgenoemde.
interview
Verandermanagement
9 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In je eentje lastige veranderopgaven als klimaatverandering, energietransitie of stedelijke concurrentiekracht oplossen? Vergeet het maar. Dat lukt alleen als betrokken partijen intensief samenwerken. Dat stellen de adviseurs Pascal Lamberigts en Liesbeth Schipper van Strategie en Management Consultants (SMC), onderdeel van Royal HaskoningDHV, in hun boek Gedeeld eigenaarschap.
interview
Strategisch management
9 juli 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De stoet van managementgoeroes is oneindig lang. Beginnend met Taylor, Chandler en Ansoff, en vervolgens Porter, Peters, Covey, Hamel, Collins en vul verder zelf maar in. Hun adviezen over strategievorming hebben in dit tijdperk van de flexibele, circulaire economie vrijwel geen waarde meer, schrijft Hans Veldman in Het einde van strategie. Maar what’s next?
interview
Strategisch management
8 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het lijkt een paradox: een auteur die enerzijds het einde van strategie aankondigt en tegelijkertijd zijn handboek Strategie en Management aan een herziene herdruk onderwerpt. Navraag leert echter dat beide boeken in elkaars verlengde liggen, dat de nieuwste loot in feite een logisch vervolg is op het wat oudere handboek. In elk geval een goede reden om auteur Hans Veldman even ambigu aan de tand te voelen. Vandaag Strategie en Management, morgen Het einde van strategie.
interview
Leiderschap
2 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
In iedere organisatie draait het om politiek handelen. Macht en communicatie zijn daarvan de twee basisingrediënten. En bepalen daarmee de interactie tussen mensen, stelt adviseur en schrijver Martin Hetebrij. In Politiek meesterschap laat hij zien wat we kunnen leren van het politiek handelen van Nelson Mandela.