OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 9 van 240 resultaten
interview
Persoonlijke effectiviteit
18 december 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Onderhandelen met iemand die woedend is, kwaad wegloopt, keihard zit te liegen, of in huilen uitbarst. Herkenbaar? Na zijn bestseller De dirty tricks van het onderhandelen komt onderhandelingsexpert George van Houtem met technieken voor Onderhandelen als het heet wordt. Een boek waarmee je iedere druk aan de onderhandelingstafel het hoofd kan bieden.
recensie
Algemeen management
17 december 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Na zijn bestseller De dirty tricks van het onderhandelen komt onderhandelingsexpert George van Houtem met een tweede boek over onderhandelen, Onderhandelen als het heet wordt. Waar de meeste boeken uitgaan van rationeel handelende onderhandelaars, geeft Van Houtem in dit boek munitie aan onderhandelaars die te maken krijgen met boze, schreeuwende, huilende of liegende onderhandelaars.
interview
Organisatiekunde
4 december 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Het bedrijf van de toekomst is een ‘connected company’, een lerend organisme dat doelbewust de interactie aangaat met zijn omgeving. Dat zichzelf continu verbetert, op basis van experimenten en feedback van klanten. Dat is het credo van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
recensie
Marketing
19 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het is crisis, dus lopen winkeliers en andere aanbieders zich inmiddels de benen uit hun lijf voor de klant. Toch? Niets is minder waar, verzucht marketingadviseur Paul Moers in zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud. Veel personeel ziet de klant alleen als een lastpost waar ze liever niet te veel energie in steken.
recensie
Organisatiekunde
18 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek The connected company; 16 oktober verschijnt de Nederlandse vertaling.
interview
Verandermanagement
1 oktober 2013
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Kunnen we de crisis overleven door te verbeteren waar we goed in zijn? Of moeten we juist radicaal het roer omgooien? In het boek Re-inventing business laten Henk Volberda, Frans van den Bosch en Kevin Heij zien waarom en hoe bedrijven hun businessmodel innoveren. Een gesprek met Henk Volberda.
recensie
Verandermanagement
18 september 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Je zou er een aardig kwartetspel van kunnen maken. Mag ik van jou van de serie ‘business model fixeerders’ het geïmplodeerde Kodak? En heb jij voor mij dan IKEA, uit de serie ‘business model verfijners’? Doe mij dan van de ‘business model innoveerders’ DSM. De wijze waarop deze en andere bedrijven hun businessmodellen al dan niet aanpasten, komt uitgebreid aan bod in Re-inventing business (‘hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’).
interview
Marketing
17 september 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
De dienstbaarheid van personeel? Bar en boos. Consumenten voelen zich verloren. Aanbieders die zich wél dienstbaar opstellen, hebben een wereld te winnen, stelt marketingadviseur Paul Moers. In zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud geeft hij in acht stappen aan hoe bedrijven ‘hun klant kunnen verdienen’.
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Na jaren van onderzoek heeft André de Waal zijn HPO-bouwwerk voltooid. Met als daverend slotakkoord de publicatie, dit voorjaar, van Hoe bouw je een High Performance Organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Reden voor een gesprek over ondermeer HPO-pijlers en -kenmerken, over excelleren versus aanmodderen, en de fout van te veel ambitie: ‘Veel organisaties gaan nat op de kant van de processen, vooral omdat ze veel te veel projecten doen.’
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
De publieke sector van Nederland moet beter presteren met een kleiner budget. Dat kan alleen lukken als publieke managers zich opnieuw uitvinden, stelt Wim Schreuders. Hij werkte decennia in het publieke domein. Met Meer door minder in het publieke domein wil hij eraan bijdragen dat publieke managers meer maatschappelijk resultaat boeken.
interview
Marketing
26 juli 2013
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen on- en offline-marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
interview
Verandermanagement
26 mei 2013
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
Negen blinde vlekken. Iedereen heeft ze, in meer of mindere mate. Het zijn de dode hoeken voor iedere manager die een verandertraject voor ogen heeft of uitvoert. Wie zich bewust is van zijn eigen blinde vlekken, is al een eind in de goede richting, betoogt adviseur Marc Dortu in zijn boek Je ziet het niet vanzelf!, met als ondertitel Negen blinde vlekken bij verandertrajecten.
interview
Internet en social media
25 april 2013
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Wat hebben websites als marktplaats.nl en booking.com gemeen? Ze zijn simpel en succesvol. Ze maken deel uit van een kleine voorhoede, die ver voor ligt op een groot peloton van matige, ondoorgrondelijke en te overdadige websites, die eerder irritatie dan extra afzet opleveren. Hoe je websites verbetert, beschrijft internetcopywriter Aartjan van Erkel in Verleiden op internet.
interview
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Aan aandacht voor social media geen gebrek. Maar in de uitvoering van hun social media strategie maken bedrijven de nodige blunders, constateert Sjef Kerkhofs. Hoe het beter kan, beschrijft hij samen met Robert Gangadin in Social Media Marketing.
recensie
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Joris Merks geeft in Schizofrene marketing feilloos aan waarom en hoe de online en offline wereld beter kunnen samenwerken. Hoe ze dezelfde taal kunnen spreken en wat ze van elkaar kunnen leren. Communicatiewetenschapper Merks werkte eerder als media-analist, reclamestrateeg en marktonderzoeker, zodat hij ook nog eens de onderlinge verbanden tussen deze disciplines weet te leggen.
recensie
Marketing
26 maart 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Over twee jaar heeft vrijwel iedere Nederlander een smartphone. Met de recente uitrol van 4G kan de Nederlandse consument opeens veel meer met zijn tablet en smartphone, zoals beeldbellen, live videostreams bekijken, en razendsnel foto’s en filmpjes delen met vrienden. Voor iedere marketeer die weet dat hij hier wat mee moet, maar geen idee heeft waar hij moet beginnen, schreef internetondernemer en docent Patrick Petersen het Handboek Mobile Marketing, met als ondertitel ‘Mobile Marketing effectief inzetten’.
interview
Marketing
18 maart 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Wat hebben webvertising, zoekmachinemarketing, emailmarketing en social media gemeen? Ze zitten allemaal in de toolkit van de online marketeer. Maar mobile marketing ontbreekt daarin nog veel te vaak, en dat is een gemiste kans, stelt internetondernemer en docent Patrick Petersen. In zijn Handboek Mobile Marketing geeft hij aan hoe organisaties hun mobiele marketingstrategie het beste kunnen vormgeven.
recensie
Marketing
8 februari 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Social media een hype? Vrijwel niemand durft die stelling nog aan. En terecht, want social media zijn niet meer weg te denken, constateert Sjef Kerkhofs, auteur van Social Media Marketing.
interview
Marketing
11 januari 2013
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen online en offline marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.