OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 7 van 393 resultaten
interview
Non-profit
31 oktober 2018
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Organisaties drukken mensen graag in hokjes en daar doen mensen maar al te graag in mee. Om het overzichtelijk te houden. Om te kunnen voldoen en waardering te oogsten. ‘Maar mensen zijn geen hokjes', betoogt Judith Webber.
interview
Algemeen management
2 oktober 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Nieuwe tijden vragen andere leiders. Maar ander leiderschap hoeft niet altijd nieuw leiderschap te zijn. Er zijn talloze voorbeelden en overleveringen uit ‘tribes' waar we vandaag moeiteloos gebruik van kunnen maken. Andere culturen leveren andere inzichten.
interview
Algemeen management
21 september 2018
Ronald Buitenhuis
8-11 minuten leestijd
Het gebruik van online trainingen staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar het is een kwestie van tijd voordat ze gemeengoed worden. De overheid stimuleert permanente educatie en mensen willen efficiënter met hun tijd omgaan. Dat kan met online trainingen.
interview
Ondernemen
10 september 2018
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Waren social media en internet in 2002 verder geweest, dan had het hunebed van Martijn Aslander er volgens hem in no time gestaan. Nu was het letterlijk en figuurlijk trekken en sleuren. Maar die worsteling bleek wel de voedingsbodem voor Aslanders denken over economie en zijn latere boeken Nooit Af en Easycratie. ‘We moeten nieuwe economische modellen bedenken. Modellen die niet meer over schaarste gaan.’
interview
Coaching en trainen
10 augustus 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Het wendbare ‘agile’ en het strakke ‘lean’ lijken twee zijden van een medaille. Succesauteurs Aty Boers en Marijke Lingsma koppelen ze echter aan elkaar in hun boek: De 10 principes van agile-lean teamcoaching.
interview
Leiderschap
23 juli 2018
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Risicovreugde, dat hij schreef met Rob Fijlstra, haalt strategieadviseur Leo van de Voort flink uit naar toezichthouders. Er heerst beheerskramp en er wordt vooral zelfvergenoegd gesnurkt, stelt Van de Voort. ‘Er zit zoveel meer economische waarde in Nederlandse bedrijven. Het is de morele plicht van commissarissen om dat eruit te halen.’ Gezocht derhalve: activistische commissaris.
interview
Verandermanagement
26 juni 2018
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
In onze traditionele westerse ideeën is het vooral: eerst denken en dan doen. ‘Analyse en besluitvorming worden hoger aangeslagen dan creativiteit’, stelt Guido Stompff, auteur van het boek Design thinking. ‘Op school is tekenen al een pretvak.’ Maar met een gezonde dosis design thinking had de Fyra-trein nog gereden, denkt Stompff.
interview
Marketing
12 juni 2018
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Organisaties denken vaak vanuit een gewenste identiteit of gewenste positionering. Vaak matchen die totaal niet met de klantbeleving; het ervaren en/of werkelijke DNA. ‘Ken je je echte DNA niet, kun je ook geen goede contentmarketing doen’, constateert Karin Garritsen in haar nieuwe boek Contentmarketing vanuit je zakelijke DNA. En ook: ‘Als je medewerkers geen verhaal geeft, kunnen ze ook geen verhaal vertellen.’
interview
Non-profit
11 mei 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Veranderbereidheid is bij medewerkers best groot. De nut en noodzaak van veranderen wordt vaak wel gezien. Maar het is niet alleen moeten veranderen, het is ook kunnen en willen. En daar gaat het nog vaak mis. Er zijn te weinig resources en onduidelijk is waar de weerstand vandaan komt.
interview
Algemeen management
2 mei 2018
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
De hedendaagse manager kan eigenlijk niet zonder een gezonde dosis psychologische kennis in zijn of haar professionele gereedschapskist. Psychologische kennis over zichzelf en over de medewerkers die de manager aanstuurt.
interview
Leiderschap
1 mei 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Het beeld van het leger is dat het vooral gaat om dominant leiderschap. ‘Maar als ik in Bosnië in de headset een opdracht geef aan manschappen 15 km verderop, dan voeren ze een odracht echt niet alleen uit omdat ik de baas ben en drie strepen heb. Dat doen ze vooral omdat ze vertrouwen in mij hebben en we een eenheid zijn.’ Oud marinier Hans Heyda vond in psycholoog Franke Jongsma een kompaan voor het boek Maak van je team een eenheid! Psychologie en marinier zijn, hebben veel raakvlakken.
interview
Verandermanagement
24 april 2018
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
In onze traditionele westerse ideeën is het vooral: eerst denken en dan doen. ‘Analyse en besluitvorming worden hoger aangeslagen dan creativiteit’, stelt Guido Stompff, auteur van het boek Design Thinking: radicaal veranderen in kleine stappen. ‘Op school is tekenen al een pretvak.’ Maar met een design thinking-aanpak had de Fyra-trein nog gereden, denkt Stompff. ‘Organisaties zitten vaak vast in hun denken. Design thinking trekt ze los.’
interview
Coaching en trainen
23 april 2018
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Jitske Kramer: ‘De Tayloriaanse periode van top-down en processen in stukjes knippen is geweest. We gaan gewoon weer organiseren zoals we dat al eeuwen doen: samenwerken, naar elkaar luisteren met een charismatische leider op afstand.’
recensie
Algemeen management
10 april 2018
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
Er zijn talloze problemen, maar er zijn maar drie stijlen om ze op te lossen. De analytische stijl, de besluitvormingsstijl, en ten slotte de stijl van design thinking. Deze laatste stijl gaat niet uit van problemen, maar van het creëren en testen van oplossingen.
interview
Leiderschap
5 maart 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Als het om ontwikkelen van leiderschap gaat, doen de meeste mensen maar wat, stelt Joël Aerts in Ontwikkel je leiderschap. ‘Je krijgt bijna altijd vage antwoorden als je vraagt hoe mensen leiderschap ontwikkelen bij zichzelf. Het is allemaal weinig gestructureerd. Topsporters hebben een trainingsschema. Topkoks hebben recepten. Leiders hebben vaak helemaal niets.’ Dat kan anders en beter stelt adviseur Aerts en biedt daartoe veertien 'versnellers'.
interview
Marketing
10 januari 2018
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
De winkelstraat is niet dood, ook niet in 2025, maar zal wel veranderen. Niet langer zeulen met tassen, maar de boodschappen liggen al in een kluis in de parkeergarage als de shopper naar huis gaat. Of de boodschappen worden al geleverd op basis van aankooppatronen, zonder dat u ze besteld heeft. Meer pop-up stores en digitale noviteiten om de klant te helpen bij een aankoop. Welkom in The future of shopping, het nieuwe boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman van nieuwssite RetailDetail.
interview
Algemeen management
28 november 2017
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wantrouw managementboeken met modellen die enorme veranderingen, revoluties en paradigmashifts in een organisatie voorspellen. ‘Het is wishful thinking’, zegt adviseur Gyuri Vergouw, auteur van het boek De Managementmonologen. ‘Een manager in de VS kan elke dag kiezen uit zeven nieuwe managementmodellen, neergelegd in managementboeken.’
interview
Ondernemen
17 november 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
De wereld is veranderd. Ondernemers moeten aan de slag met die veranderende wereld. ‘En dat doen ze nog volstrekt onvoldoende’, stelt rasondernemer Willem Overbosch in zijn nieuwe boek TopTrends voor ondernemers. Daarin zet hij aan de hand van drie megatrends, tien toptrends op een rij en laat hij zien hoe je die trends in je voordeel kunt laten werken.
interview
Werk en loopbaan
3 oktober 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
‘De SER kan in de huidige vorm beter opgeheven worden…’ ‘De vakbonden zijn vakkundig bezig om zichzelf en hun traditionele countervailing power uit te schakelen….’ ‘Het poldermodel piept en kraakt…’ In zijn nieuwe boek Poldermodel 3.0 agendeert oud-vakbondsman Fedde Monsma de toekomst van arbeidsverhoudingen. Pasklare antwoorden zijn er niet, maar het polderoverleg in de huidige vorm is ten dode opgeschreven. Letterlijk staat de polder het water aan de lippen. Op naar een masterplan voor de arbeidsmarkt.
interview
Marketing
7 juli 2017
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Trendonderzoek gaat gepaard met veel stereotyperingen. Het moet allemaal hip en hyperig zijn. Het verleden is minstens zo belangrijk, stelt Els Dragt in haar boek How to Research Trends. ‘Het is veel belangrijker veranderingen echt te begrijpen dan blind hypes volgen.’