OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2253310

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 9 van 393 resultaten
    interview
    Algemeen management
    8 maart 2016
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    V&D, Perry Sport, Manfield, Dolcis… Het kerkhof aan faillissementen groeit snel. En dat verbaast adviseurs Pieter Geelhoedt en Wil Jansen niet. Ze missen visie en dromen in het Nederlandse bedrijfsleven en pleiten in hun boek Wat kan mij nou gebeuren? voor een prodynamische onderneming.
    interview
    Verandermanagement
    4 februari 2016
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Functieomschrijving, pakkencultuur, procedurehandboeken, targets, budgetten en bonussen zijn allemaal middelen om gedrag in te perken, zegt Maarten Schellekens in Het zijn maar cijfers. Controletouwtjes van de gevestigde orde om Generatie Y zo te beteugelen dat een bedrijf er vooral financieel wat aan heeft. Maar diezelfde teugels ontneemt de nieuwe generatie hun vrijheid, sturen medewerkers de gebaande paden op en zitten daarmee creativiteit en innovatie in de weg. En de dynamische service-economie gedijt juist, anders dan de stabiele maakindustrie, bij creativiteit en innovatie. ‘Er moeten nieuwe Calvijns en Luthers opstaan.’
    recensie
    Algemeen management
    5 januari 2016
    Ronald Buitenhuis
    1-2 minuten leestijd
    Autoriteit is een complex begrip dat ook nog eens een negatieve connotatie heeft. Autoriteit wordt bijna altijd vereenzelvigd met autoritair en is vaak ook gekoppeld aan het interessante thema macht cq leiderschap.
    interview
    Marketing
    2 december 2015
    Ronald Buitenhuis
    8-11 minuten leestijd
    De reclamewereld gaat totaal op zijn kop. Tien commercials van 30 seconden op TV achter elkaar zijn over enkele jaren exit. Reclame tijdens The Voice zal niet generiek meer zijn, maar doelgroep gericht. Iedereen ziet wat anders. Mediabureaus oude stijl die simpelweg TV- en printreclame inkopen op provisiebasis, moeten hun businessmodel veranderen. En advertenties worden meer en meer per veiling en volledig automatisch geplaatst. Dat alles in de wereld van Digital first. Een gesprek met de winnaar van de Marketing Literatuurprijs (PIM), Joris Merks-Benjaminsen.
    interview
    Internet en social media
    27 november 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Samen met de consument een nieuwe biersmaak bedenken, ijssmaken van Ben & Jerry’s van de graveyard terughalen, koeien en consumenten die in het weiland een yoghurtsmaak bepalen. Social media is social business. Ook interne social media kan geld opleveren, al is dat lastiger meetbaar. Dit en meer blijkt uit het boek Social media? Social business! Een onderzoek in opdracht van de Stichting Management Studies. Wij spraken Han Gerrits, een van de auteurs/onderzoekers.
    interview
    Strategisch management
    23 november 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    In rap tempo worden sectoren op hun kop gezet door nieuwkomers in de markt. En het is volgens Yousri Mandour, co-auteur van Zo vernieuw je je businessmodel, een illusie te veronderstellen dat het ‘aan jouw sector voorbij zal gaan’. Maar de toekomst is niet alleen aan nieuwkomers. ‘De gevestigde orde kan overleven, mits ze bereid zijn hun attitude te veranderen.’
    nieuws
    Internet en social media
    9 november 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Als één ding duidelijk werd tijdens de presentatie van het boek Social media? Social business! op het hoofdkantoor van SNS, was het wel dat het geen vraag of is ‘of’ social media een belangrijk issue is, maar dat bedrijven domweg geen keuze meer hebben. Over koeien die bepalen welke yoghurt er komt, een concert van de Foo Fighters, en de graveyard van Ben en Jerry’s.
    interview
    Algemeen management
    5 november 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    In De kracht van autoriteit legt Peter Kempen het fenomeen autoriteit bloot. Dat het wat anders is dan leiderschap en autoritair zijn. Dat er verschillende soorten autoriteit zijn, dat autoriteit concurrentievoordeel oplevert en dat er naar mensen met autoriteit eerder wordt geluisterd. Wilders en Rutte zijn (nog) geen autoriteit. Danny Blind ook niet. Kapper Schorem in Rotterdam wel.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2015
    Ronald Buitenhuis
    1-2 minuten leestijd
    Reorganisatie. Een simpel woord waar dus een hele wereld achter schuil gaat. Vaak wordt reorganisatie als een soort containerbegrip benaderd, maar wie het ontmaskert – zoals Georgy Evers heeft gedaan – ziet een complex fenomeen dat niet zomaar tot een succes kan worden gebracht.
    interview
    Algemeen management
    15 september 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Innoveren kan niet zonder de basis op orde te hebben. Maar tussen die twee grootheden botst het vaak, luidt de conclusie van Maurice Franssen in het boek Management control. ‘Je moet dynamisch omgaan met innoveren én de basis op orde.’ Belangrijkste stoorzender is vaak het gebrek aan aandacht voor de menselijke gedragskant.
    interview
    Strategisch management
    24 augustus 2015
    Ronald Buitenhuis
    8-11 minuten leestijd
    Waar grootbanken en verzekeraars verdronken in hun eigen aangelegde moeras van te ingewikkelde financiële producten en onderlinge afhankelijkheden, bleef het pensioenfonds voor roeiers met een harde maar simpele ingreep eenvoudig overeind. En daar waar de financiële molochs vooral bezig waren met aandeelhouderswaarde, groeiden GCash, LeapFrog en de Umpqua Bank. Waarom? Omdat ze een briljant businessmodel hadden.
    recensie
    Reclame en verkoop
    20 augustus 2015
    Ronald Buitenhuis
    1-2 minuten leestijd
    Er kan een streep door B2B (Business to Business) en B2C (Business to Consumer). Het draait vandaag de dag om Human2Human, schrijft Danielle de Jonge in haar gelijknamige boek. Om echte aandacht. Het gaat er niet meer om wat een bedrijf aanbiedt, het gaat erom wat de klant vraagt. Van USP (unique selling point) naar UBR (unique buying reason).
    recensie
    Algemeen management
    19 augustus 2015
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Je struikelt tegenwoordig over reorganisaties. Overal wordt wel gereorganiseerd. Het woord reorganisatie is echter makkelijk uitgesproken of opgeschreven, maar er gaat een hele wereld achter schuil. Vaak wordt reorganisatie als een soort containerbegrip benaderd, maar wie het uiteen rafelt, het ontmaskerd zoals Georgy Evers dat doet in zijn boek De reorganisatie ontmaskerd, ziet dat het een complex fenomeen is dat van diverse kanten belicht dient te worden om een succes te worden.
    interview
    Verandermanagement
    12 augustus 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Opeenvolgende tsunami’s van reorganisaties overspoelen ons land. Enige nederigheid over het succes ervan bij zowel adviseurs als leiders in reorganisatietrajecten is daarbij wel op zijn plaats, concludeert Georgy Evers, auteur van het boek De reorganisatie ontmaskerd (‘Leiderschap in ingrijpende veranderprocessen’). Veelal bestaat dé waarheid rond succesvol veranderen niet. Waak ook voor leiders die zeggen ‘het klusje wel even te klaren’.
    interview
    Algemeen management
    30 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Het boek Je kan bomen alleen ontwijken als je vaart hebt van Dennis Heijn is een kleurrijke greep uit zijn levenservaringen en inzichten. Uit zijn Heineken-tijd, de ontvoerings-tijd van zijn vader en AH-directeur Gerrit Jan Heijn, het bijna voorzitterschap bij Ajax. Vooral een reflectieboek. Over hoe je ook anders tegen zaken kunt aankijken.
    recensie
    Algemeen management
    22 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    1-2 minuten leestijd
    Wat hebben Sancho Panza en Dr. Watson gemeen? Ze waren beiden volgers. De een de volger van Don Quijote, de ander van Sherlock Holmes.
    interview
    Strategisch management
    16 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    ‘Leiders blijven bestaan, maar we gaan managers uit organisaties slopen.’ Het is voor Filip Vandendriessche en Han Looten, auteurs van het boek Leidinggeven zonder cijfers ('Van input naar output'), geen vraag of dat gaat gebeuren, maar in welk tempo. Domineerde in de jaren ’70 tot ’90 generalisme, de toekomst is er één voor de specialisten. ‘Je kunt niet vandaag een schoenenfabriek managen en morgen de NS. ’ Van (af)vinken naar vonken.
    interview
    Economie
    15 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    De reorganisatie bij de politie vlot niet. De Jeugdzorg klaagt over het nieuwe systeem en ook met het pgb wil het nog niet vlotten. Waarom gaat het in verandertrajecten toch zo vaak fout? In het boek Hoe ik verander (‘Anders interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken’) geeft Shirine Moerkerken antwoord op die vraag en geeft zij tevens aan hoe je wel het verschil kunt maken.
    interview
    Economie
    14 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    8-12 minuten leestijd
    Het vak corporate antropologie is in opkomst. Organisaties kunnen veel leren van gebruiken en rituelen van verre vreemde volken. Waar we in het dagelijks leven bijvoorbeeld uitgebreid stil staan bij geboorte en dood, daar laten we in de corporate wereld mensen met stille trom vertrekken en vergeten we inwerkprogramma’s of een goede afscheidsspeech. Terwijl die rituelen er niet voor niets zijn. ‘Het zou pas geholpen hebben als bankiers door een ritueel berouw hadden getoond. Dan zou het misschien hebben beklijfd.’
    interview
    Reclame en verkoop
    10 juni 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    In no time stond Human2Human: de nieuwe klantrelatie in de top vijf van best verkochte managementboeken. Er is kennelijk grote behoefte aan antwoorden op de vraag hoe we in dit internettijdperk de klant kunnen bereiken. Auteur Daniëlle de Jonge ontzenuwt de mare dat alles online zal gaan. ’75 procent van de kopers wil vroeg of laat toch menselijk contact.’ Ofwel: echte aandacht.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden