OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    91437

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Dossier

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 3 van 86 resultaten
    column
    9 november 2011
    Hans van der Loo
    5-7 minuten leestijd
    Sociale media, hot spots, de wijsheid van groepen – het is momenteel een al verbinding dat de klok slaat. Niet alleen worden de oneindige mogelijkheden tot verbinding die internet biedt breed uitgemeten. Ook worden de positieve effecten van verbinding unaniem positief belicht. Waar verbinding ontstaat, wordt 0 plus 0 zomaar 8! Nou ja, zomaar? Wie écht wil verbinden, moet aardig wat in zijn mars hebben.
    column
    1 oktober 2011
    Hans van der Loo
    4-6 minuten leestijd
    Deze zomer werden tal van illusies, vanzelfsprekendheden en zekerheden aan flarden geschoten. Letterlijk gebeurde dat in Noorwegen waar een ‘lone wolf’ het ondenkbare deed en in Libië waar de voorheen onaantastbare dictator Khadaffi het riool werd ingejaagd. In overdrachtelijke zin vond op de financiële beurzenmarkt een even onvoorstelbare slachting plaats. Welkom in de wereld van de ‘new normal’.
    recensie
    Organisatiekunde
    30 augustus 2011
    Hans van der Loo
    6-8 minuten leestijd
    Op het nieuws dat McKinsey een boek had uitgebracht over het belang van de menselijke kant van ondernemen, werd daar door menig adviseur schamper gereageerd. Een voorspelbare reactie, want de ‘Excel keizers’ van McKinsey zijn niet de eersten aan wie je denkt als je het over thema´s als waarden, cultuur en menselijk gedrag hebt. Toch blijken de critici voor hun beurt te hebben gepraat. Het boek Beyond Performance: How Great Organizations Build Ultimate Competitive Advantage is niet voor niets de management hit van dit moment. Op basis van een logisch en goed onderbouwd betoog komen de McKinseyadviseurs Scott Keller en Colin Price tot de slotsom dat financiële resultaten vooral het gevolg zijn van aandacht voor softe factoren.
    column
    18 juli 2011
    Hans van der Loo
    4-6 minuten leestijd
    Wat maakt Apple, FC Barcelona, Google en Ikea zo succesvol? Het is niet hun ijver en de ijzeren discipline waarmee zij aan het werk zijn.
    interview
    Personeelsmanagement
    12 mei 2011
    Hans van der Loo
    7-10 minuten leestijd
    Het idee voor haar nieuwe boek The Shift – naar eigen zeggen het meest omvangrijke werk dat zij tot nu toe heeft geschreven – ontstond jaren geleden bij het ontbijt. Haar zoon vertelde toen dat hij journalist wilde worden. Lynda Gratton wist niet of dit nou een verstandige keuze was. Eigenlijk had ze helemaal geen oordeel. En wat doet een hoogleraar en een stevig aan de weg timmerende managementgoeroe dan? Inderdaad, die start een grootschalig onderzoeksproject naar de toekomst van werk om tot een goed onderbouwd antwoord te komen! De eerste resultaten van de studie liggen nu op tafel. Alle reden dus om naar Londen af te reizen om uit eerste hand te vernemen hoe ons werk er in 2025 uit zal zien.
    column
    1 mei 2011
    Hans van der Loo
    4-6 minuten leestijd
    ‘Wij zijn praktische mensen en hebben eigenlijk geen visie’. Met dit argument probeerde een groep bestuurders zich onlangs aan een in hun ogen onnodig visieproces te onttrekken. Maar het was natuurlijk een kulargument: want iedereen heeft een visie. Of hij of zij nu wil of niet.
    column
    4 april 2011
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Zin of geen zin, dat is de vraag. Wanneer mensen er zin in hebben, dan zijn zien ze nieuwe mogelijkheden, zijn ze positief gestemd en gaan zij doelgericht en gedreven aan de slag. Wanneer ze er daarentegen geen zin meer in hebben, dan is er met hen doorgaans geen land te bezeilen. Zin is de stille kracht die mensen in gang zet en in beweging houdt.
    column
    20 februari 2011
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Nog een paar weken en het is lente. De tijd van lammetjes, lust en liefde breekt dan aan. Hopelijk komt er ook in jouw organisatie een vlaag liefde binnendrijven. Want dat kun je best gebruiken!
    column
    1 januari 2011
    Hans van der Loo
    4-6 minuten leestijd
    De overgang naar een nieuw jaar is altijd het moment bij uitstek om goede voornemens te maken. Klokslag twaalf uur was het zover. Toen werd plechtig de laatste sigaret gedoofd, de laatste snack genuttigd en ten overstaan van intimi beloofd om het wat rustiger aan te doen. Hoe mooi het allemaal ook klonk, afgaande op de statistieken is er sindsdien weinig gebeurd. De meeste voornemens zijn een paar weken alweer in de ijskast gezet. Het tonen van goede wil blijkt niet voldoende. Maar wat moeten we dan wél doen?
    column
    Psychologie
    28 december 2010
    Hans van der Loo
    3-5 minuten leestijd
    In China en India lopen zij met honderden miljoenen in het wild rond: mensen die vanuit een positieve grondhouding uitmuntend presteren. In onze contreien is dat duidelijk minder. Maar ook wij ontkomen niet aan de stille kracht van positiviteit.
    column
    27 augustus 2010
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Hoe kan het dat sommige mensen en organisaties in beweging komen en kansen grijpen, waar anderen zitten te suffen? Dat sommige teams vleugels hebben, terwijl andere niet vooruit te branden zijn? Dat sommigen zelfs onder de meest zware omstandigheden weten te pieken, terwijl andere bij de minste of geringste tegenslag de handdoek in de ring werpen? Het lijkt magie, maar dat is het niet.
    column
    1 juli 2010
    Hans van der Loo
    5-7 minuten leestijd
    Organiseren in turbulente tijden vraagt veel van de inzet en creativiteit van mensen. Om vooruit te komen en nieuwe mogelijkheden te realiseren, moeten bergen werk verzet worden. Organisaties moeten grenzen verleggen en dingen doen die zij nog nooit eerder deden. Hoewel dit lang niet altijd lukt, zijn er wel degelijk organisaties die voorop lopen bij het realiseren van ambitieuze doelstellingen op het gebied van prestaties, goed werkgeverschap en verantwoord ondernemen. Voor zulke organisaties is recentelijk een platform met de veelzeggende naam Koploperz opgericht.
    column
    1 juni 2010
    Hans van der Loo
    5-7 minuten leestijd
    Mensen, dus ook managers, zijn vaak ziende blind. Dat is geen moedwil of nalatigheid, maar heeft alles te maken met de mogelijkheden en beperkingen waaraan onze waarneming onderhevig is. Goed leren kijken is niet alleen een onderschatte kunst, maar ook een belangrijke stille kracht.
    column
    1 mei 2010
    Hans van der Loo
    5-6 minuten leestijd
    Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Nu wij het diepste crisisdal achter ons hebben gelaten en de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar zijn, verandert de toonzetting van bestuurders en managementexperts. De negatieve geluiden van een zwaar aangezette crisisretoriek maken plaats voor positieve en enthousiasmerende ‘krachtklanken’.
    column
    1 april 2010
    Hans van der Loo
    5-7 minuten leestijd
    Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel stelt in het rapport ‘Kleine, vernieuwende winkels maken het verschil’, dat er een eind komt aan de marginaliteit van speciaalzaken. Ze zijn immers bepalend voor de winkelervaring en streven in de eerste plaats naar exclusiviteit, authenticiteit en persoonlijke warmte.
    recensie
    Verandermanagement
    16 maart 2010
    Hans van der Loo
    8-11 minuten leestijd
    Gezien de commotie die eraan vooraf is gegaan, valt het moeilijk om het zojuist verschenen boek Veranderend getij van onderzoeksjournalist Marcel Metze onbevooroordeeld te lezen. Maar dat maakt de inhoud er niet minder om. Integendeel zelfs. Een beredeneerde review van een in veel opzichten opmerkelijk boek.
    column
    1 maart 2010
    Hans van der Loo
    5-7 minuten leestijd
    Om een computer goed te laten functioneren, is een adequaat besturingssysteem vereist. Dit zorgt voor zowel het soepel opstarten van de verschillende functionaliteiten en taken, als voor een correcte afstemming. Omdat de functionaliteiten voortdurend veranderen, heb je zo nu en dan een ‘upgrade’ of zelfs een geheel nieuw besturingssysteem nodig.
    column
    Organisatiekunde
    1 december 2009
    Hans van der Loo
    3-5 minuten leestijd
    Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
    column
    Marketing
    1 oktober 2009
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Nederlandse bedrijven laten de crisis een beetje over zich heenkomen. Slechts een kleine meerderheid speelt actief in op de veranderde omstandigheden. En dat is een even onbegrijpelijke als foutieve handelswijze. Juist nu zou je als manager en bedrijf moeten pieken.
    column
    24 juli 2009
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Bedrijvigheid werd de afgelopen jaren steevast geassocieerd met ondernemerszin. De wereld veroveren, marktkansen grijpen, risico’s nemen - daar draaide het allemaal om. Inmiddels is de parfum van het ondernemerschap vervluchtigd en ruiken wij een andere, meer landelijke geur. Het tijdperk van de snelle ondernemer is passé. In een tijdperk waarin iedereen naar stabiliteit en vertrouwen snakt, gaat het verlangen uit naar een ander rolmodel: dat van de boer.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden