OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 3 van 66 resultaten
recensie
Leiderschap
17 juli 2007
Jaap Hollaar
Leiderschap is overal en van alle tijden. Het houdt de gemoederen bezig en zet aan tot discussie. Leiderschap is ook net als voetbal: iedereen meent er verstand van te hebben. Het thema mag zich de laatste jaren verheugen in toenemende populariteit. Zowel in Nederland als ver daarbuiten staat leiderschap stevig op de agenda. Toch is nog steeds niet duidelijk wat iemand tot een goede leider maakt. Zijn er gemeenschappelijke kenmerken? De antwoorden zijn niet eenduidig en het onderzoek ernaar zal nog wel een tijdje doorgaan.
recensie
Werk en loopbaan
13 juli 2007
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
'Gorilla's in krijtstreep' is geschreven door Richard Conniff. Hij is journalist en scriptschrijver voor natuurprogramma's. Hij geeft in dit boek op een ontspannen wijze weer wat dierengedrag ons kan leren over de hiërarchie en samenwerking.
recensie
Leiderschap
13 juli 2007
Jaap Hollaar
John C. Maxwell is de inspirerende auteur en autoriteit op het gebied van leiderschap. Als u hem nog niet ontdekt heeft, maak dan kennis met zijn klassieker 'Ontwikkel de leider in jezelf'. In dit blijvend populaire boek, waarvan al meer dan 750.000 exemplaren zijn verkocht, vertelt Maxwell vanuit zijn hart hoe u een uitmuntend leider kunt worden. Het toepassen van deze tijdloze principes in uw leven en in uw organisatie zal een positieve ommekeer brengen door persoonlijke integriteit en zelfdiscipline.
recensie
Algemeen management
5 juli 2007
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
Regelmatig krijg je als manager een verzoek om iets op te lossen dat eigenlijk door een ander gedaan moet worden. De verleiding is dan groot om te zeggen: 'Geef maar, ik kijk er wel even naar.' Degene die met dat verzoek komt, loopt vervolgens verder en u zit met zijn of haar probleem 'opgescheept'. Als dit herkenbaar is, dan is het boek 'De One Minute Manager en de apenrots' van Ken Blanchard een aanrader. De honderd bladzijden zijn snel gelezen ('one minute'), en besparen u in de toekomst veel tijd.
recensie
Algemeen management
2 april 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Eenzaamheid' van Peter J. Milovic staat in het teken van leiderschap. Als directeur-eigenaar van 'In Charge' adviseert hij de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven: aandeelhouders, bestuurders en topmanagers. Zijn werk speelt zich af in de vertrouwelijkheid van de bestuurskamer. Milovic doorbreekt de stilte om bestuurders en ondernemers te inspireren met zijn visie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 maart 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Performance' van Robin Stuart-Kotze is bestemd voor managers die willen weten wat 'performance' belemmerend gedrag is, hoe zij hun medewerkers fluitend naar hun werk kunnen laten gaan, en welke impact managementstijlen op 'performance' hebben. Performance, of in gewoon Nederlands presteren, is de eerste stap naar een optimaal presterende organisatie met enthousiaste medewerkers.
recensie
Non-profit
26 januari 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Kennismanagement in de publieke sector' staat onder redactie van Hein van Duivenboden, Miriam Lips en Paul Frissen. Kennismanagement is een thema dat zich in een snel groeiende belangstelling mag verheugen. Kennis is - naast arbeid, kapitaal en grondstoffen - erkend als een essentiële productiefactor. En is daarmee een belangrijk aandachtspunt voor het management geworden.
recensie
Marketing
26 januari 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
In 1994 schreef Jean-Pierre Thomassen, bijgestaan door een team van co-auteurs, zijn eerste boek, getiteld 'Klanttevredenheid, de succesfactor voor elke organisatie'. In dit boek wordt het belang en de wijze van onderzoeken van klanttevredenheid uitvoerig beschreven. Velen zijn hiermee aan de slag gegaan. Zijn laatste boek heet 'Klanttevredenheid, de zin en onzin'.
recensie
Organisatiekunde
26 januari 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling' van Prof. dr. Ton Wentink is bestemd voor managers en medewerkers van bedrijven en instellingen die geïnformeerd willen zijn over de effecten van ontwikkelingen in maatschappij en markt op de bedrijfsvoering, het prestatiegedrag en de resultaten. Organisaties staan namelijk voortdurend onder druk van die invloeden uit hun omgeving, de maatschappij, de technologie en de markt. Zij ondergaan ingrijpende ontwikkelingen die direct op de strategie, structuur en cultuur van organisaties inwerken en de functie van kwaliteitsmanagement raken.
recensie
Non-profit
27 oktober 2005
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Zijn marketingtechnieken alleen nuttig voor degenen die een commercieel doel nastreven? Is marketing met andere woorden niet veel meer of minder dan een instrument om de verkoop te ondersteunen? Helemaal niet.
recensie
Marketing
27 oktober 2005
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
'Hoe tevreden is uw klant?' is een klein en handig boekje. Het past makkelijk in de binnenzak van uw colbert en is overzichtelijk ingedeeld.
recensie
Non-profit
23 oktober 2005
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
In de serie Publiek Management in Ontwikkeling verschijnen publicaties die een beeld geven van het management van (semi)publieke organisaties in een context van complexe vervlechtingen tussen publieke en private sector. Zo verscheen er ook een publicatie met de titel: 'De wereld achter het loket'.
recensie
recensie
Non-profit
26 september 2005
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
In juni 2000 werd een notitie uitgebracht door een commissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Ook wel genoemd de commissie Jorritsma. De notitie luidde: 'Publieke dienstverlening, professionele gemeenten'. De commissie geeft hierin een visie op de publieke dienstverlening anno 2015.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 februari 2005
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Mijn eerste vergadering ging over een te houden klassenavond in de tweede klas van de middelbare school. Bij wie thuis? Hoe laat beginnen? Tot hoe laat doorgaan? Wel of niet dansen? Wat drinken we? Wie brengt welk meisje thuis . . . Ik viel buiten de prijzen.
recensie
Financieel management
29 september 2004
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
U zit in het universitair of hoger onderwijs en wilt op niveau meedenken, meepraten en oordelen over financiële verslaggeving van ondernemingen? Dan heeft u met het boek 'Externe financiële verslaggeving' een goed boek in handen!
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2004
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Wilt u uitvoering geven aan prestatieverbeteringen binnen uw organisatie en bent u geïnteresseerd in welke instrumenten u op het juiste moment moet gebruiken of u bent bezig met het Six Sigma-programma? Dan heeft u met het boek '111 Instrumenten voor kwaliteitsverbetering' een goed boek in handen!
recensie
Non-profit
7 juni 2004
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Verbetering van de patiëntzorg staat tegenwoordig hoog op de agenda van alle betrokkenen in de gezondheidszorg. De kwaliteit laat te wensen over, er zijn verschillen in prestaties tussen instellingen en problemen met de veiligheid van patiënten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 februari 2004
Jaap Hollaar
2-4 minuten leestijd
Het boek 'Zeg waar het op staat' kan helpen om moeilijke obstakels in het leven te overwinnen en om relaties te verrijken met iedereen die belangrijk is voor je succes en geluk. Susan Scott begint haar boek met uit te leggen wat een 'intens' gesprek is. Het gesprek is intens als we achter onszelf vandaan komen en het gesprek echt maken. Met het risico dat je je blootgeeft; je laat zien en je zult veranderen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 februari 2004
Jaap Hollaar
Het boek 'Worktypes' is geschreven voor mensen die: veel tijd doorbrengen in weinig productieve vergaderingen; te weinig tijd hebben; mensen die goede ideeën hebben maar naar wie niet wordt geluisterd; als uw manager geen aandacht voor u lijkt te hebben of als het team waarin uw werkt vastloopt. Eenieder kan zich wel in een of meerdere van deze situaties verplaatsen. Het is echter niet gemakkelijk om met deze problemen om te gaan. Natuurlijk heeft onze deskundigheid invloed op onze prestaties, maar die worden beïnvloed door onze persoonlijkheid. Dit boek gaat juist over deze persoonlijkheden, over ons psychologische type. Alledaagse werkzaamheden en contacten komen in dit kader aan de orde.