Wat ons opviel: veel herdrukken, en veel in eigen beheer uitgegeven titels. Dat laatste komt door POD (‘printing on demand’) dat zich kennelijk heeft gesetteld. De ‘kwaliteitsgarantie’ loopt (dit jaar in elk geval) nog niet helemaal synchroon met deze ontwikkeling. De aanstelling van een goede redacteur kan wonderen verrichten.
Wat ons ook opviel: veel Engels in de Nederlandstalige boeken. Titels als Like this! zijn enigszins logisch. Bullshit management II (herziene uitgave dus valt volgens de regels van het spel af), nou ok. Maar het ‘Connection4Balance Model’ (uitgewerkt in het Nederlands getitelde Duurzaam werken) blijkt een iets te pittige mix van Engels met Nederlands: ‘quadruple bottomline focus’, ‘job demand – control model’, enzovoort. A little bit too much.
Wat ons ‘chauvinisten’ nog meer opviel: het gebruik van de kleur oranje. Op de omslag, als steunkleur, en soms zelfs als tekstkleur (dat laatste is een minder gelukkige keuze, aldus de wat vermoeide ogen van een jurylid). Een digitaal marketingplan in 100 dagen, Spiegel aan de top (glimmend zilver met, jawel, oranje!), Scrum voor managers, en Strategisch HRM in de publieke sector passen naadloos in de oranje hoek van de boekenkast. (Een van de juryleden schikt haar boeken op kleur dus is dankbaar voor deze uitbreiding).
In de tussentijd zijn weer veel boeken naar de longlist geschoven. Voor de afvallers is argumentatie opgesteld. We lezen gestaag door. De volgende vergadering is in januari wanneer de longlist wordt samengesteld.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.