Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Oog voor talent maakt diversiteitsbeleid overbodig

Hoe kan het toch dat grote ondernemingen met een dito naam en een sterke aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt, zo’n moeite hebben om de ambities van hun diversiteitsbeleid te realiseren? De vraag kwam op tijdens de Female Leadership Conference in Amsterdam. Joëlle Frijters en Janneke Niessen van hightech-bedrijf Improve Digital hadden er wel een antwoord op: een ruime keuze maakt voorzichtig.

Mirella Visser | 9 december 2014 | 2-3 minuten leestijd

Voor wie ervaring heeft bij de grote concerns in Nederland, is dat wel herkenbaar. Zij nemen in het algemeen weinig risico in hun aannamebeleid en gaan voor de veilige keuzes: je selecteert de kandidaat die het meest op jou en je collega’s lijkt. Maar zo’n risicomijdende selectie van personeel kweekt uniformiteit en geeft talentvolle ‘anderen’, zoals vrouwen, allochtonen, autodidacten, buitenlanders of buitenbeentjes veel minder kans. Terwijl onderzoek toch heeft aangetoond dat een bedrijf juist diversiteit nodig heeft om innovatief te zijn.

De grote bedrijven doen zichzelf en de samenleving daarmee tekort, vindt ook Louise Gunning. De bestuursvoorzitter van de Universiteit van Amsterdam constateerde in haar inleiding op de Conference dat getalenteerde allochtone vrouwen meer moeite hebben om een baan op hun niveau te vinden. Het bedrijfsleven blijkt ook huiverig om promovendi aan te nemen en hecht onvoldoende waarde aan de vaardigheden die zij bij een promotietraject opdoen. Buitenlandse masterstudenten en promovendi vinden moeilijk aansluiting en vertrekken na het behalen van hun bul of na hun promotie in veel gevallen weer naar het buitenland.

Allemaal talent dat verloren gaat voor economie en bedrijfsleven, en dus niet bijdraagt aan de concurrentiekracht van Nederland. Dat dit niet nodig is, laten tal van kleinere innovatieve bedrijven zien. Die moeten keihard werken om zonder grote merknaam het schaarse talent van de markt te halen, en kunnen zich dus geen vooroordelen, blinde vlekken of veilige keuzes veroorloven. En daar zie je dus op de werkvloer en in de leiding minder uniformiteit en meer vrouwen, buitenlanders en buitenbeentjes. Autistische medewerkers bijvoorbeeld die misschien wel bepaalde social skills missen, maar ijzersterk zijn in programmeerwerk. Of, zoals bij Improve Digital, een blinde CTO.

‘Wij hebben geen diversiteitsbeleid, wij zijn vanzelf een divers bedrijf geworden’, zegt Joëlle Frijters. De helft van de medewerkers en van de leiding is vrouw, opmerkelijk in de techsector. De 120 medewerkers hebben 14 verschillende nationaliteiten. De vier hoogste technische functies worden vervuld door experts met de Britse, Amerikaanse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse nationaliteit. Janneke Niessen vindt dat geen probleem. ‘Het gaat er niet om dat wij banen scheppen voor Nederlandse talenten, maar dat wij een magneet worden voor talent, van welke nationaliteit dan ook.’

Daar kunnen grote bedrijven een voorbeeld aan nemen. Schaarste maakt scherp. Wie het hardst moet werken om talent binnen te halen, heeft oog voor verborgen kwaliteiten. En zal dat talent ook het meest koesteren, ontwikkelen en proberen te binden. Dat vraagt om een ander personeelsbeleid, andere arbeidsvoorwaarden en vooral een andere cultuur. Maar het voordeel is wel dat zulke bedrijven weinig energie hoeven te steken in een officieel diversiteitbeleid.

Over Mirella Visser
Mr Mirella Visser is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership, dat adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken, en is een veelgevraagd spreker op internationale managementconferenties. Zij is lid van de raad van advies van het European Leadership Platform en ambassadeur van het Greenleaf Center for Servant Leadership Europe. Mirella is tevens lid van het expertpanel Commissariaat van het Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen (NCD). Ook adviseert zij de Europese Commissie op het gebied van vrouwen in besluitvormende functies. In haar carrière vervulde Mirella verschillende managementposities bij ING en was deel van de managementboard van ING in Hong Kong, verantwoordelijk voor business units in Singapore, Maleisië, Indonesië, Thailand en Hong Kong. Bij KPMG leidde zij post-merger integrations van internationale financiële dienstverleners. Van 2006 tot 2011 was zij lid van de Raad van Commissarissen van Koninklijke Swets & Zeitlinger, wereldleider op het gebied van abonnementenadministratie van professionele informatie. In 2007 werd Mirella genomineerd voor de titel van 'European of the Year' vanwege haar inspanningen voor het promoten van vrouwelijk leiderschap. Mirella is de co-auteur van 'Women on Boards, Moving Mountains' (2007) en haar Nederlandse boek 'De Zijderoute naar de Top' over strategisch leiderschap voor vrouwen was een van de 6 genomineerden voor de titel van Managementboek van het Jaar 2010.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden