Dat het leven aan de absolute top totaal anders is dan in alle managementlagen daaronder, ontdekte ik zelf als jonge journalist, op bezoek bij de baas van een van de grootste bedrijven van Nederland. Ik vroeg hem op een zaterdagochtend op zijn werkkamer achter zijn huis, wat hij zoal leest. Hij bleek bezig in een boek over de Romeinen. Een specialistisch verhaal over hoe zij hun imperium bestuurden en veldslagen voorbereidden.
Overzicht
Ik had verwacht dat hij met zijn neus in de financiële rapporten over zijn eigen bedrijf zou zitten, over de Turkse of Zuid-Amerikaanse divisies. Maar de CEO zei: Daar kan ik echt niet aan beginnen. Ik ben er voor het grote geheel, voor het overzicht. Dan heb ik veel meer aan zo’n boek met strategische inzichten van de Romeinen.
In de afgelopen twintig jaar heb ik vele leden van raden van bestuur en raden van commissarissen mogen begeleiden om precies datzelfde te ontdekken: aan de top gaat het compleet anders dan wat je daarvoor gewend was. Want een leider van een grote organisatie doet eigenlijk de hele dag maar één ding: communiceren.
Discreet
De bestuurders die dat begrijpen en zich erin bekwamen, ben ik gaandeweg Communicator gaan noemen. Ik heb er inmiddels ontelbaar veel ontmoet en geadviseerd. Altijd discreet en achter de schermen. Ik treed nu eenmalig uit de coulissen om de lessen die ik samen met hen heb geleerd te delen met iedereen die een Communicator wil worden.
Grondbeginselen
In Communicator gaat het vooral over de basics, de grondbeginselen die iedere Communicator elke dag kan toepassen. Maar het gaat ook over de grote momenten die beslissend zijn voor een carrière, die een reputatie en een privéleven kunnen maken of breken. En het gaat over de situaties die de meeste Communicators hooguit één keer in hun leven meemaken, zoals een crisis of een overname. Als het daarin misgaat – en de voorbeelden daarvan zien we elke week in het nieuws – dan zijn Communicators het achteraf vaak roerend met elkaar eens in hun oordeel: de communicatie heeft gefaald. ‘We hebben te veel naar de juristen geluisterd’ of ‘we hadden eerder openheid van zaken moeten geven’ hoor je dan.
Preventie
Door mijn werkzaamheden heb ik het geluk dat ik veel van die beslissende momenten van dichtbij mag meemaken. Als adviseur word ik gebeld als de wc verstopt is, het dak in brand staat, de auto schade heeft opgelopen, er een nieuwe keuken besteld moet worden of het huis van de buren te koop komt. En zoals elke rechtgeaarde loodgieter, politierechercheur of brandweerman diep in zijn hart altijd meer wil doen aan preventie, zo heb ik Communicator geschreven.
Want ik zou graag willen dat iedereen als een Communicator te werk gaat. Er is niet één panklaar recept om Communicator te worden. Er zijn veel facetten die de doorslag kunnen geven. In dit boek lees je daarom onder meer hoe je je reputatie en imago beïnvloedt. Welke karaktereigenschappen maken het verschil? Wat zijn de gevaren van een te grote broek? Waarom slaagt de ene CEO met vlag en wimpel waar de andere jammerlijk faalt? Hoe relevant is transparantie? En wat kun je met emoties?
DNA van de Communicator
Communicator is een overzicht geworden van 72 inzichten die stap voor stap het DNA van de Communicator ontrafelen. Ik heb mezelf daarbij als schrijver een heldere opgave gegeven, namelijk om jargon, geleuter en zweverige prietpraat zoveel mogelijk te vermijden. Het zal voor velen een onthullende kijk zijn in de boardrooms van beursgenoteerde ondernemingen. De successen en fiasco’s zijn leuk en soms onthutsend om te lezen. Maar mij gaat het meer om de vaak verassende mechanismen die erachter schuil gaan. Want daar kun je wat mee, als je ambitie hebt.
Over Rob Huisman
Rob Huisman is bestuursadviseur. Hij werkt voor directies, Raden van Bestuur en Raden van Commissarissen, soms ook in samenspel met de eerstverantwoordelijken in lijn voor juridische zaken, corporate communicatie en investor relations. Persoonlijk advies over strategie en communicatie is zijn kernactiviteit.