In Online Soccer Manager word je manager van je favoriete voetbalclub en neem je het online op tegen je vrienden. Ik merkte al snel dat dit spelconcept veel mensen boeit. Maar toen ik op mijn eenentwintigste bij mijn ouders thuis in Zoetermeer op een zolderkamer zat, was er niemand die het online voetbalspel dat ik net had bedacht een grote toekomst toedichtte. ‘Leuk spelletje’, hoorde ik weleens. Maar ook: ‘Wanneer is de hype voorbij?’ Ik liet me daardoor niet afschrikken. Nu, bijna 23 jaar later, is het spel nog steeds razend populair.
Van nerd naar ondernemer
Van de eerste stappen als ploeterende IT-student op een zolderkamer tot directeur van een bedrijf met 45 medewerkers, is het een boeiende ondernemersreis geweest. Met vallen en opstaan leerde ik ondernemen, met mensen omgaan en voor mezelf opkomen. Onderweg heb ik ontzettend veel fouten gemaakt. Voor ondernemers zijn hier waardevolle inzichten uit te halen.
Want hoe neem je goede medewerkers aan? Wat moet je doen als je organisatie boven de 15 medewerkers komt en er structuur nodig is? En wat als je nog verder groeit en je een managementteam nodig hebt? Wat doe je als een groot bedrijf je aanklaagt? Of als je servers het begeven? Ik en mijn compagnon Frank Tijhuis hebben voor deze en ontelbare andere uitdagingen gestaan. Ondernemen is overleven. Momenten van euforie en wanhoop wisselden elkaar af. Elke keer moesten we met een oplossing komen en telkens is dat gelukt.
Miljoenen spelers
SCOREN! is niet alleen een ondernemersverhaal. OSM heeft miljoenen mensen geboeid. Ik schat dat zeker 200 miljoen mensen het spel wereldwijd gespeeld hebben. De meesten van hen zijn jong, maar omdat het spel al zo lang bestaat, is een hele groep voetbalminnende dertigers ermee opgegroeid. Deze groep zal genoeg herkenning en verdieping in het boek vinden.
’s Nachts opblijven om nog even snel voor de wedstrijd een trainingskamp in te zetten. Bellen voor seizoenskaarten met de telefoon van je ouders. Proberen het mysterie van de wedstrijdsimulatie te doorgronden. Werkt de tactiek 4-4-3 met spelen over de vleugels nou echt beter dan 4-4-2 met opbouw van achteruit?
Avonturen in de voetbalwereld
In OSM raakt de gamewereld de voetbalwereld aan en dat betekende dat ik niet alleen achter mijn computer kon blijven zitten programmeren. Ik moest erop uit, bijvoorbeeld om deals te maken met grote voetbalclubs en bonden.
Van Istanbul tot Milaan en van Brussel tot München: we kamen overal in de bestuurskamers van het internationale topvoetbal. Sommige van die episodes zal ik nooit meer vergeten, zoals met de corpulente bestuurder van Fenerbahçe met zijn marketingteam van opgespoten dames.
De verkoop
De onderhandelingen voor de verkoop van mijn bedrijf waren spannend en emotioneel zwaar. Ik heb Gamebasics aan het eind van de rit voor een mooi bedrag verkocht, maar dat ging niet vanzelf. Ik er heb zeven jaar over gedaan.
Deals gingen mis op de meest onwaarschijnlijke momenten en om de meest pietluttige redenen. Een wereld in corona-lockdown, een dosis geluk en een ijzersterk team waren nodig om de deal over de streep te trekken.
Het hele verhaal, inclusief gemiste kansen, tactische blunders en de waardevolle lessen die ik daaruit leerde, lees je in SCOREN!
Over Jeroen Derwort
Jeroen Derwort (1979) bedacht in zijn studententijd de voetbalgame Online Soccer Manager (OSM). Met vallen en opstaan bracht hij OSM naar honderden miljoenen gebruikers in de wereld. Hij verkocht zijn bedrijf in 2020 aan gamegigant Miniclip. Bij luchtvaart startup RB Group herhaalde hij dit kunstje nog een keer.