Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Ondernemen is topsport

Richard Branson, Volkswagendirecteur Ferdinand Piëch, Tyrannosaurus Rex, Jim Collins, Daphne Schippers, Ricardo Semler, een ‘oudere man', Sven Kramer, Elon Musk, vader en moeder, Usain Bolt, de All Blacks, ‘bedrijven die goed zijn in klantenservice', Nassim Taleb, Jeff Bezos, professor Kwakman, Jack Welch en ‘mijn werknemers.'

Marcel Broersma & Guido Mangert | 14 maart 2016 | 2-3 minuten leestijd

Ze staan allemaal in het boek Ondernemen is topsport, maar niet op de manier die u misschien verwacht. Bovenstaande mensen zorgen er indirect voor dat Nederlandse ondernemingen groeien en topondernemingen worden. Schrijver Jim Collins beschreef hun Amerikaanse evenknieën al eens in zijn boek ‘Good to great'; wat zorgt ervoor dat keurige, goede maar doorsnee ondernemingen de stap kunnen maken naar de positie van excellente marktleiders?

De 45 ondernemers in dit boek hebben volgens ons die stap gemaakt. En dat komt omdat ze in hun hart allemaal topsporter zijn. Deze ondernemers hebben nieuwe markten ontdekt, oude markten op hun kop gezet, bedrijven laten excelleren in hun vakgebied en ze hebben werkgelegenheid gecreëerd. U heeft in de kranten veel kunnen lezen over de financiële crisis van de afgelopen jaren, maar daar ging het vaak over cijfers.

In de persoonlijke verhalen van deze ondernemers vindt u terug wat de crisis met hen heeft gedaan. Met hun gezinnen en werknemers. De angst en vrees, soms een lamgeslagen gevoel, maar altijd het vechten. Deze ondernemers hebben zich er niet bij neergelegd dat externe factoren hun levenswerk verwoestten.

Wij denken te weten waarom deze ondernemers nog steeds alive & kicking zijn; het zijn namelijk topsporters. Ze zijn tot op het bot getraind om niet op te geven als het tegen zit. Bij regen steken ze geen paraplu op, nee, ze lachen de regen uit. Ze beseffen dat ondernemen geen sprint maar een marathon is. Net als Olympisch atleten weten ze hoe ze doelen moeten stellen, focus moeten houden, wanneer ze moeten pieken en hoe ze hun team moeten aansporen tot grootse daden. Want, zoals AZ-directeur en oud-honkballer Robert Eenhoorn verderop in dit boek zegt, topsport is boven jezelf uitstijgen.

Al deze topondernemers delen hier hun verhaal en vertellen openhartig wat ze bezighoudt, welke lessen ze hebben geleerd en wie hen inspireert tot hun daden. Wie dat zijn, dat las u al bovenaan, maar een Tyrannosaurus Rex? Jazeker, ook een uitgestorven dinosaurus inspireert tot ondernemerschap.

Maar hoe weten we zeker dat ondernemen topsport is? Door dat te controleren bij mensen die het kunnen weten: topatleten. Acht (oud-)sporters zien ook de overeenkomsten tussen beide groepen en draaien zelfs de stelling om: topsport is ondernemen. Immers, de meeste atleten staan aan het hoofd van een team dat vaak groter is dan dat van een gemiddeld mkb-bedrijf en moeten hun ‘bedrijf' door een meerjarenplan loodsen, met winnen en verliezen, teamspirit, discipline en doorzettingsvermogen.

Dit boek staat boordevol tips, adviezen, inspiratiebronnen en ondernemersstrategieën waar u uw voordeel mee kunt doen. De lijst illustere namen boven aan de pagina hebben we niet geïnterviewd. Wij vinden het namelijk veel interessanter om te lezen hoe andere ondernemers de lessen van die wereldtoppers vertaald hebben in hun bedrijf. En dat levert veel sportieve inspiratie op.

We wensen u veel inspiratie en een succesvolle topsportcarrière.

Marcel Broersma & Guido Mangert Oprichters Peak Value en initiatiefnemers van Ondernemen is topsport.

Over Rob Roelofs
Al bijna twintig schrijft Rob Roelofs over ondernemers en ondernemerschap. In 1997, aan de vooravond van de dotcomhype, stond hij aan de wieg van het e-businessmagazine Emerce. Ook is hij in 2004 één van de grondleggers van ondernemersmagazine Sprout. Bij deze titel gaf hij leiding aan de redactie en schreef hij talloze interviews en achtergrondverhalen. Sinds 2015 stort hij zich met zijn onderneming The Content Valley vol op de markt voor content marketing. Met zijn ervaring als (hoofd)redacteur en evenementorganisator helpt hij merken om hun doelgroep van de juiste content te voorzien. Die content verzorgt hij op papier, online en tijdens live events. Ook de sport zit in zijn leven verweven. Vroeger deed hij dappere pogingen om als roeier carrière te maken. Nu is hij fanatiek hardloper en loopt hij vooral marathons en trailruns. Daarnaast heeft hij een bedrijf dat duurzame hardloopkleding op de markt brengt. De eerste shirts van gerecycled plastic komen in 2016 op de markt. geven een kijkje in hun keuken. Ze laten zien waar ze goed in zijn, maar vertellen ook openhartig over hun fouten en onzekerheden. Het levert waardevolle lessen op waar iedere zichzelf serieus nemende ondernemer zijn voordeel mee kan doen.
Over Chris Bonis
Sinds 1994 is Chris werkzaam als freelance fotograaf en sinds 2011 heeft hij zich ook toegelegd op het maken van korte films. Per opdracht bekijkt hij nauwkeurig met wie ik zal gaan samenwerken. Soms werkt hij alleen, maar ook een heel team met visagie, styling en modellen schakelt hij regelmatig in. “Het is prettig om al in een vroeg stadium bij een opdracht betrokken te worden zodat ik kan meedenken om het eindresultaat nog beter te maken”. Niet iedereen heeft ervaring als model en vindt het prettig om gefotografeerd te worden. Voor Chris is dit geen probleem, hij weet mensen op hun gemak te stellen. Hierdoor ontstaan er mooie portretten waarop je de ware persoon ziet. Hij werkt voornamelijk op locatie en veel van zijn opdrachtgevers zijn magazines en reclamebureaus.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden