Als trend- en colorwatcher heb ik veel klanten uit de interieur- en de modesector. Zij zijn overtuigd van het belang van kleuren en trends, en weten dat kleur een impact heeft op hun verkoop. Maar in andere sectoren is het belang van kleur niet zo goed doorgedrongen. Kleur wordt daar soms afgedaan als een frivoliteit. Toch is kleur essentieel voor de verkoop en het imago van elk merk. 'Kleur verkoopt' is een pleidooi om kleur als een strategisch element te beschouwen van marketing of bedrijfsstrategie.
Ik wilde iets maken dat van nu is, maar dat ook een naslagwerk kan worden. Onze methodologie bijvoorbeeld kun je over twee jaar ook nog gebruiken, net als alle cases, voorbeelden, interviews en informatie over kleurenpsychologie. Onze trendrapporten worden gekocht door mensen die al overtuigd zijn van belang van kleur en trends. Met dit boek wilde ik die andere groep overtuigen, diegene die nog niet helemaal mee zijn! Maar om ook hen te tonen hoe een trendboek eruitziet, heb ik 2 ingekorte hoofdstukken uit ons laatste trendboek opgenomen.
Het boek begint met een groot hoofdstuk over kleurenpsychologie. Dit is het fundament dat iedereen moet kennen om met kleur aan de slag te gaan. Daarna vertel ik over kleur in de marketing, met talloze voorbeelden. Ten slotte sluit het boek af met een hoofdstuk over trends, waarin ik ook de methodologie van Francq Colors toelicht en enkele pagina's uit ons laatste trendboek meegeef. Na elk hoofdstuk staan ook enkele interviews met kleurpioniers of kleurexperts, waaronder Scholten & Baijings, Erwan Bouroullec, Mette Hay, Gert Voorjans en Anne Chappelle. En op het einde vind je enkele cases van Francq Colors zelf.
In dit boek maak ik duidelijk de link tussen kleuren en trends. Want kleur is altijd gebonden aan trends. Er is nooit één kleur die altijd 'juist' blijft. Kleurassociaties veranderen immers door de tijd, zelfs tijdens ons leven veranderen onze associaties continu. Bedrijven moeten zich daarvan bewust zijn. Als trendbureau volgen we die veranderingen in associatie nauwgezet. Soms is die verandering zelfs 180 graden. Zo was roze lang de kleur van jongens en blauw de kleur van meisjes. Rond het interbellum in de 20ste eeuw is dat veranderd. Vanaf de jaren '50 en '60 is het helemaal omgekeerd en is roze de kleur voor meisjes geworden. Zeer merkwaardig!
Hilde Francq is trend- en colorwatcher. Met haar bedrijf Francq Colors geeft ze klanten creatief maar ook concreet advies over trends en kleuren. Hilde is lid van de Color Marketing Group, een internationale organisatie van kleurspecialisten. Ze is de auteur van Kleur verkoopt.