Er zijn weinig mensen die als kind al zeiden dat ze later financial risk manager wilden worden, de wereld van de farmacie wilden veroveren of tijdregistratiesystemen gingen verkopen. En toch verdienen er meer dan honderdduizenden écht betrokken werknemers hun brood in de financiële sector, de farmaceutische wereld en het werkveld van workforce managementoplossingen. Ook al is het product niet sexy, dan kan het een bedrijf dat nog wel zijn vanwege zijn bedrijfscultuur.
Emotioneel rekruteren
Laten we bij de basis beginnen: hoe beïnvloed je bedrijfscultuur? Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Ik geloof dat bedrijfscultuur te beïnvloeden is door een goede werkgever te zijn. Als je dit goed doet dan heb je meer dan gemiddeld betrokken medewerkers.
Hier is wel één voorwaarde aan verbonden: je medewerkers moeten een klik hebben met de organisatie en het team. De functie kan precies zo zijn als verwacht, maar als een nieuwe medewerkers geen klik heeft met je bedrijf dan gaat het nooit een succes worden. Daarom doen wij aan ‘emotioneel rekruteren.' Door de missie, waarden en visie van het team waar de sollicitant in terecht komt te bespreken krijg je medewerkers die goed binnen het bedrijf en bij de medewerkers passen. Dat is ook de reden waarom wij ook onze medewerkers bij het sollicitatieproces betrekken.
De juiste klik zorgt er namelijk voor dat medewerkers trots op en bovengemiddeld betrokken zijn bij de organisatie zijn waar ze werken. Dit zorgt vervolgens voor een inspirerende bedrijfscultuur. Als je dit voor elkaar hebt, dan ben je weer een goede werkgever en dat maakt de cirkel rond. De titel van dit artikel is dus een beetje misleidend. Niet bedrijfscultuur maar het zijn van de beste werkgever zou in ieder bedrijf het ultieme doel moeten zijn.
De ROI van bedrijfscultuur
Cultuur zorgt voor een sterke verbinding binnen je bedrijf, maar het levert nog veel meer op. Betrokken en trotse medewerkers zijn gelukkiger en productiever. De productiviteit stijgt met maar liefst dertien procent. En bovendien heeft dit een versterkend effect op klantrelaties en het bedrijfsimago doordat medewerkers met trots over hun werkgever en het bedrijf praten.
Dat medewerkers blij en gelukkig zijn, vertaalt zich ook naar een lager verloop en minder verzuim. Een sterke bedrijfscultuur zorgt voor 34 procent minder personeelsverloop en wel 41 procent minder ziekteverzuim. Voor Protime was de kers op de taart om Great Place To Work te worden. Dat dit ook weer een positieve werking heeft op de bedrijfscultuur behoeft geen verdere uitleg.