Je herkent het vast als ondernemer of leider met groeiambities. Net als je denkt dat je lekker gaat, koers je af op de volgende barrière. Een unieke uitdaging denk je, immers, jouw bedrijf is ook uniek. Toch? Dat dachten wij in ieder geval wel als ondernemer en manager. Totdat wij erachter kwamen dat de pijn die groeibedrijven ervaren veel minder uniek blijkt te zijn. Elk groeibedrijf doorloopt namelijk dezelfde vijf groeifasen met bijbehorende uitdagingen en groeipijn.
Hoe zorg ik dat ik aantrekkelijk ben en blijf voor mijn klanten en medewerkers? Hoe overtuig ik financiers om te investeren in mijn groei? Hoe zorg ik dat mijn bedrijf groeit zonder dat ik dag en nacht werk? En hoe vergoot ik de schaalbaarheid van mijn bedrijf?
Allemaal vraagtekens waar iedere ambitieuze ondernemer of leider mee rond loopt.
In ons nieuwe boek Groeiversnellers bieden wij, aan de hand van inspirerende voorbeelden, vijftig praktische breekijzers om de groei van je bedrijf te versnellen en door alle plafonds heen te breken. Bijna alle breekijzers blijken ook voor ambitieuze managers relevant, want ook al ben je niet de eigenaar, als het goed is voelt het wel alsof je de eigenaar bent.
Vijf groeifasen
Als jij je bewust bent van de verschillende groeifasen en je weet in welke fase jouw bedrijf of organisatie zich bevindt, helpt dat enorm bij het maken van strategische keuzes. Het geeft je een voorsprong. Daarom vormen de groeifasen van een bedrijf het uitgangspunt van ons boek. Er zijn er vijf: de pioniersfase, de organisatiefase, de managementfase, de delegeerfase en de standaardisatiefase.
De groeifase wordt bepaald door het aantal medewerkers, niet door de omzet. De omzet en alle andere facetten van de onderneming, zoals systemen, processen en cashflow groeien mee met het aantal medewerkers. Elke groeifase heeft zijn eigen uitdagingen. Naarmate de onderneming en het aantal medewerkers groeit, neemt ook de complexiteit toe. En dat heeft gevolgen voor de keuzes die je maakt als ondernemer of manager.
Durf pijn te lijden
We kennen allemaal de uitspraak ‘pijn is fijn'. In het Engels zeggen ze ‘no gain without pain'. Om iets te bereiken, moet je eerst pijn lijden. Een eeuwenoude les die je zelfs kunt teruglezen in het oudste boek dat ooit geschreven is, de Bijbel. Jezus moest eerst gekruisigd worden, voordat hij naar de hemel kon opstijgen. Maar vaak proberen we pijn te vermijden. Onze eerste reflex is om de pijn te vermijden, een blokje om te gaan. Maar terwijl jij het blokje om gaat, gaat de concurrent er mogelijk met de buit vandoor. Het zijn juist beginnende ondernemers die nog niets te verliezen hebben, die de pijn durven aan te gaan en echt dappere keuzes durven te maken. De ‘would be'-ondernemers schrikken van de pijn en blijven hun leven lang kletsen over ondernemen en hoe graag ze het zouden willen doen. Maar ook veel gearriveerde ondernemers cultiveren het pijn lijden te weinig en worden zo steeds behoudender. Tot hun schrik zien ze opeens een speedbootje aan zich voorbijschieten om iets te doen wat ze zelf al lang bedacht hadden, maar niet durfden. Een beroemd voorbeeld is Kodak. Het bedrijf vond de digitale fotografie uit, maar durfde het niet aan om te concurreren met zichzelf.
De pijnlijders zijn de ondernemers
Pijn is een merkwaardig verschijnsel. Het voorkomt dat we sterven, maar we hebben het nodig om verder te komen. Zonder pijn blijven we in de comfortzone en sterven we uiteindelijk, zoals de Romeinen ooit bewezen. En helaas geldt dit vandaag de dag voor vele retailers, die niet op tijd de pijn aangingen van veranderen en zichzelf te transformeren. Het is dus niet iedereen gegeven om pijn te lijden. En wellicht is dat ook niet de bedoeling. Het zijn de leiders, bestaande en nieuwe, die de pijn durven aan te gaan en daarmee nieuw leven creëren. Daarom lopen wij zo graag achter hen aan. Zij dragen de pijn voor ons, zoals moeders gewoon zijn te doen. Kortom pijn is fijn en noodzakelijk om vooruitgang te creëren. Wij geven in het boek praktische tips hoe je de pijn kan opzoeken en ten positieve benutten.
Gebruik je groeipijn
Het boek is opgedeeld in vijf delen en aan het begin van ieder deel gaan we kort in op een groeifase. We delen wat je kunt verwachten als je doorbreekt naar deze fase én hoe je de bijbehorende groeipijn kunt voorkomen, doorbreken en vooral kunt gebruiken. In welke fase jij je nu ook bevindt met je onderneming, er zitten in elke fase wel relevante breekijzers, die je ook nu kunt gebruiken. Die kunnen je net dat ene zetje geven om je groei te versnellen en meer impact te maken met je bedrijf.
Over Marc van Eck
Over Markward van der Mieden
Markward van der Mieden is oprichter van PIT Agency, een bureau dat organisaties helpt groeien d.m.v. employer branding en recruitment marketing. Eerder was hij algemeen directeur bij Zorgeloosch, één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (FD Gazellen top 100). Markward is tevens spreker en auteur van het boek Good Business, waarin hij een blauwdruk geeft voor het bouwen van een sterk en betekenisvol merk.