Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De wetenschap van succes

De weg naar de top wordt niet bepaald door talent en goede genen, maar door mentaliteit en gericht oefenen op de juiste manier. Volgens Jeroen De Flander kun je met passie, meesterschap en veerkracht je prestaties ‘een echte boost’ geven. Uitblinken is niet aangeboren, maar aangeleerd, schrijft hij in De wetenschap van succes. En of we nou talent ergens voor hebben of niet, we zijn allemaal in staat tot grootse dingen, al helpt talent natuurlijk wel. Maar in deze tijd overschatten we de factor talent enorm. 

Pierre Pieterse | 20 juli 2020 | 1-2 minuten leestijd

We zien passie vaak als onmisbare brandstof om succesvol te zijn. Veel belangrijker dan passie is iemands interesseprofiel. Dit vorm je vooral in je tienerjaren. Opmerkelijk is dat je werktoekomst beter wordt voorspeld door je interesseprofiel dan door je persoonlijkheidskenmerken, want interesses sturen onze motivatie.

Veerkracht is onmisbaar om de top te bereiken. Een van de manieren om die veerkracht flink te testen, is groots falen. Onze groeicurve wordt namelijk gestimuleerd door mislukkingen en de lessen die we daaruit trekken. Zie een mislukking dus niet als een al te groot drama, maar besef dat die de sleutel kan zijn tot succes. Hoe we omgaan met mislukkingen wordt ook bepaald door het gegeven of we optimist of pessimist zijn. Het is veel zinvoller om optimist te zijn, want dat zorgt voor minder stress, meer positieve gevoelens en meer succes.

NB: in de komende editie van Managementboek Magazine kunt u een uitgebreid interview met Jeroen De Flander lezen.

(De gehele samenvatting en summaries van Ondernemen in crisistijd van Femke Hogema, De klant-energieke organisatie van Sonja Stalfoort, en Fix This Next van Mike Michalowicz - auteur van het eerdere succesvolle Profit first – kunt u lezen in de augustus editie van Management Summaries.)

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden