Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Denken voorbij de crisis

Corona heeft impact op ons leven en werk, op de manier waarop we samen zijn (of niet), hoe we onze tijd besteden, onze gezondheid, en nog veel meer. Velen van ons werken thuis, via Zoom of Teams. We bestellen online en gebruiken dag en nacht sociale media.

Bertrand Weegenaar | 2 april 2021 | 3-4 minuten leestijd

Impact is er ook op de bedrijven. Sommigen hebben de deuren al moeten sluiten, of wacht een ongewisse toekomst. Anderen floreren als nooit te voren. De voorbeelden zien we allemaal in onze nabije omgeving. Een crisis, en in het geval van corona een wereldwijde crisis, zal een aantal wetmatige gevolgen hebben. Er zal een opleving volgen, gevolgd door een depressie (al dat door overheden geïnvesteerde geld moet toch via belastingen weer terug komen). En in onze tijd zal het leiden tot een zeer brede digitale transformatie en een op technologie gebaseerde economie. Scott Galloway is hier in zijn recente boek Post Corona From crisis to opportunity erg duidelijk over. Galloway is hoogleraar Marketing én tech-investeerder. Zijn focus in dit boek is hoe tech-bedrijven de crisis al gebruiken om supermachtig te worden.

Ongekende machten
The Big Four (Apple, Amazon, Alphabet/Google en Facebook) hebben zo veel geld, kennis, en data vergaard dat hun macht ongekend is geworden. Er is slechts één instrument om dit te breken: overheidsregulering (concreet: opbreken van de bedrijven) in Amerika. Met die middelen kunnen ‘de grote vier’ elke industrie aan gaan vallen. Iets dat ze ook wel moeten want ze moeten groeien. De grootste markten die onder vuur komen, zijn: gezondheidszorg, verzekeringen, automotive, en onderwijs. Elke van deze vier is in staat één of meerdere van deze markten aan te vallen. In hun kielzog zitten snel groeiende miljarden bedrijven als Netflix, Shopify, Adyen, en AirBnb. Combinaties van deze partijen en hun kennis van jou (wat je ziet, wanneer, wat je zoekt, betaald, waar je bent, enzovoort) biedt allerlei kansen. Galloway beschrijft deze ‘dreiging’ even achteloos als met humor. Hij tipt Netflix de overname strategie van Spotify en Sonos te omarmen, om zo een breed content platform te maken. En zo de enige echte concurrent van Apple en Amazon te worden.

Het vliegwieleffect                                                          
Een belangrijk kenmerk van alle big four bedrijven is dat ze een vliegwiel ontdekt hebben en aan de praat gekregen. Bij Apple is dat de iPhone, bij Amazon is dat Prime. Het vliegwielmodel is geïntroduceerd in Jim Collins baanbrekende boek Good to Great. Het vliegwiel is een circulaire reeks van stappen die, eenmaal op gang, niet of nauwelijks te stoppen is. Onlangs verscheen de vertaling van Turning the flywheel als Het vliegwieleffect van Jim Collins. Amazon is kampioen vliegwielen bouwen. Maar ze zijn ook mogelijk in de zorg (Cleveland Clinic), in hospitality (Marriott), en in entertainment (Disney). Waar niet eigenlijk!

Post corona onderwijs en maatschappij
Heel wat hoofdstukken wijdt Galloway aan het educatieve systeem van de VS dat volgens hem beschadigd te is, voornamelijk door de financieringsvormen. De topscholen hebben nu weinig inkomsten, en zijn volgens Galloway aan een ‘dodenmars’ bezig. De onderkant van de markt is door bezuinigingen door de verschillende Staten in een deplorabele toestand terecht gekomen. De lessen die wij (in Nederland en ommelanden) kunnen trekken, zijn voornamelijk dat onderwijs nog meer samenwerking kan en moet zoeken met bedrijven om hun kennis snel in het onderwijs te krijgen. En om snel gebruik te maken van allerlei hybride vormen van onderwijs. Meer just-in-time onderwijs in plaats van bredere algemene opleiding zoals nu al door educatieve platformen als Khan Academy en Google Academy worden aangeboden.

Maatschappelijk is er door high tech niet afdoende gereageerd op de invloed die sociale media op verkiezingen en beeldvormen van politici is gelegd. Wat zich hier wreekt, aldus Galloway, is de korte termijn, de fast thinking mentaliteit van de burger tegenover de lange-termijnfocus van de overheid. Zie haar rol in de zorg, in het onderwijs, en in de inrichting van de samenleving met grote thema’s als duurzaamheid, veiligheid en inclusiviteit. Big tech staat eerder aan de kant van de burger dan die van de overheid.

Het worden post-corona interessante tijden.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden