Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Smart Green

Door de ondertitel belooft 'Smart Green' een praktisch boek te zijn. Deze belofte maakt Jonathan Estes ook waar. Niet te veel hoogdravende theorieën maar meer antwoorden op vragen zoals: Wat moet ik met duurzaamheid in mijn businessmodel? Het boek neemt u mee in het hele vergroeningsproces. En in dit geval kunt u dit woord zowel letterlijk als figuurlijk opvatten.

Eric van Arendonk | 26 juni 2009

Het begrip duurzaamheid is eigenlijk niet gedefinieerd. Velen hebben een mening over wat het wel of niet is, dat maakt het er in eerste instantie niet duidelijker op. Uiteindelijk kiest Jonathan Estes voor de volgende uitleg; 'De wereld achterlaten zoals we hem kregen, of in het ideale geval hem beter achterlaten.' Voor iedereen die iets met groen wil of moet doen, is dit een praktisch boek dat u snel op de hoogte brengt van de meest belangrijke ins en outs omtrent dit actuele onderwerp. Er komen steeds meer boeken op de markt over duurzaamheid, maar momenteel moeten we het nog stellen met voornamelijk Engelstalige boeken. Alhoewel de eerste boeken nu wel al vertaald worden naar het Nederlands. Dit boek zou daar mijns inziens ook voor in aanmerking komen. Enerzijds helpt 'Smart Green' u direct op weg om het begrip duurzaamheid te vertalen naar uw organisatie. Anderzijds prikkelt het boek om er meer van te weten. Duurzaamheid is niet de zogenaamde leuke toevoeging aan uw product om de verkoop te stimuleren. Die gedachte is de grootste fout die u kunt maken. U zult echt moeten aantonen dat duurzaamheid ook werkelijk iets te betekenen heeft. Estes waarschuwt dan ook voor het zogenaamde 'greenwashing'. Hiermee bedoelt hij misbruik of misleiding; zeggen dat je duurzaam bent maar dat in feite niet bent. Bijvoorbeeld biologische aardbeien klinken erg duurzaam. Dit verandert als blijkt dat ze aan de andere kant van de wereld geteeld zijn en echt niet op de fiets naar hier zijn gebracht. Het begrip duurzaamheid gaat dan niet meer op. Het gaat duidelijk niet om de verpakking maar over de inhoud. Hoe kunt u 'smart green' zijn, op een slimme manier aansluiten op deze ontwikkeling? U hoeft namelijk niet volledig door te slaan en een geitenwollen sokken milieufreak worden. Estes toont aan dat u duurzaamheid op vele terreinen kunt inzetten en dit met name kunt aanwenden om waarde toe te voegen. Dit laatste is mijns inziens een essentiële taak voor iedere marketeer. Na het lezen van het boek zult u voldoende handvatten hebben om binnen uw eigen organisatie duurzaamheid of groen een plaats te geven. Jonathan Estes legt stap voor stap uit hoe u komt tot een zogenaamd groen marketingplan. Hij staaft zijn theorie met sprekende voorbeelden. Het boek leest dan ook vlot weg. 'Smart Green' is een aanbeveling voor eenieder die geïnteresseerd is in groen of duurzaamheid. Het is beslist geen hype, maar een onontkoombaar proces waar iedere organisatie mee te maken gaat krijgen. Wees voorbereid, het lezen van dit boek kan daarbij helpen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden