Per dag wordt u blootgesteld aan een paar duizend reclame boodschappen, waarvan we er nog geen honderd bewust opmerken. En toch hoopt elk bedrijf dat zijn uiting bij die paar procent hoort die wel opgemerkt worden. Zie hier het belang van een goede marketingcommunicatie.
Met 'Marketingcommunicatiestrategie' brengen Ko Floor en Fred van Raaij het hele werkveld in kaart. Dat levert een boek op van ruim anderhalve kilo en bijna zevenhonderd pagina's. De inhoudsopgave alleen al beslaat veertien pagina's. Om niet te verdwalen in deze zee aan informatie is het boek helder ingedeeld.
Elk van de vijf delen heeft zijn eigen groene blokje op de bovenkant van het boek. En elk hoofdstuk begint met een inhoudsopgave en korte toelichting, in de tekst staan de kernwoorden vetgedrukt en elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting.
De theorie is prettig leesbaar geschreven en er zijn voldoende voorbeelden, zowel in tekst als beeld, om de theorie te verhelderen. Het heeft verder geen enkele zin u hier een toelichting of samenvatting te geven van de vijf delen, want ongeveer elk denkbaar onderwerp op het gebied van marketingcommunicatie komt aan bod. Niet uitputtend maar voldoende om het landschap in kaart te brengen. En als u toch meer wilt weten over de inhoud, dan kunt u dat makkelijk vinden op de website van het boek www.marketingcommunicatiestrategie.noordhoff.nl. Verder is op deze site een aantal voorbeeldbriefings te vinden, links naar gerelateerde organisaties, een literatuuroverzicht, een afkortingenlijst en alle figuren uit het boek zijn als PowerPoint te laden.
Bij het boek treft u een 'card' met een code die u toegang geeft tot de toetsen. Handig voor de student, want overhoren kun je daar zelf doen. Voor elk hoofdstuk vindt u een aantal multiple choice vragen, die na een klik van de muis binnen een paar seconde nagekeken worden. Dan volgt een score met een advies welke paragraaf u nog eens moet studeren en vervolgens per antwoord de goede keuze en waar de stof in het boek te vinden is. Mocht u daarna nog eens willen kijken of u de stof beheerst, dan kunt u voor hetzelfde hoofdstuk een nieuwe selectie van vragen kiezen. En als je als student dan al deze feitenkennis tot je genomen hebt, ben je dan volleerd?
Nee, net zo min dat je leert roeien door een boek daarover te lezen, leer je ook niet hoe je marketingcommunicatie bedrijft door dit boek te lezen. Maar zonder deze kennis lukt het helemaal niet dus dit is een goede basis om mee aan de slag te gaan. Voor de professional is het een handig naslagwerk om nog eens iets op te zoeken of om inspiratie op te doen. Deze recensie is geschreven op basis van de vijfde druk.
Over Anne-Mieke Vermeer
Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.