'De wereld achter de arbeidsmarktcampagne' richt zich voornamelijk op de noodzakelijke interne samenwerking tussen de afdelingen P&O en communicatie. U wordt meegenomen in de functie P&O en functie communicatie en de verschillende relatietypen tussen P&O en communicatie. Interessant is de neergezette ontwikkeling van beide vakgebieden in dit boek. Beide hebben een zelfde soort ontwikkeling doorgemaakt waardoor beide vakgebieden zich nu meer en meer richten op strategische advisering en organisatieontwikkeling. In dit boek wordt het spanningsveld weergegeven van de corporate communicatie, die vaak valt onder de communicatieafdeling, en de arbeidsmarktcommunicatie, die in veel gevallen onder de afdeling P&O valt. Om het optimale resultaat te behalen van zowel imagoversterking van de organisatie als structurele aanwas van nieuwe medewerkers en employability, is een goede samenwerking tussen corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie noodzakelijk! In de praktijk zie ik vaak een sterke spanning tussen het willen behalen van 'eigen' resultaat versus de zorg voor de relatie (onderlinge samenwerking). Deze en andere consequenties van de verschillende relatietypen tussen P&O en communicatie worden besproken. Het volgen van een eigen agenda kan resulteren in een zogenaamde 'vechtrelatie', waarbij eigen belangen worden nagestreefd ten koste van die van de andere partij. Beter is dan het relatietype 'onderhandelen'. Dit houdt de zorg voor het onderwerp en de zorg voor de relatie in evenwicht. Mijn ervaring is dat wanneer de ontwikkelingen nog in een eerste fase zijn, de kans op onderhandelingen groter is dan wanneer bepaalde functies al belegd zijn. De neergezette theorie en het 'model gemeenschappelijke arbeidsmarktstrategie' van Vera de Witte wordt geïllustreerd aan de hand van enkele cases, zoals de arbeidsmarktcommunicatie van Verkeer & Waterstaat, KPMG, Randstad en de NS. Voor u als lezer zijn de (inmiddels ietwat gedateerde) cases zeker interessant. Deze laten u zien hoe vier organisaties ieder een andere aanpak kiezen die leidt tot een arbeidsmarktstrategie en een daarbij behorende campagne. De belangrijkste aandachtspunten zijn nog steeds actueel, ondanks het feit dat het boek al in 2004 verscheen. De ontwikkelingen van de arbeidsmarkt uit deel 1 zijn voor u als lezer al 'het hier en nu'! Al met al een interessante uitgave, hoewel u zich moet realiseren dat dit boek geen concrete hulp biedt bij het opzetten van een arbeidsmarktcampagne. Met dit boek duikt u inderdaad in de wereld achter de campagne, een wereld waar het niet altijd soepeltjes verloopt, zo laten de cases zien.
Over Annelies Bakelaar
Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.