Dit is geen boek voor cynici of doemdenkers. 'Goed boek' is zeker ook geen gedegen verslag van een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek naar nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. De schrijfsters hebben met hun 'trendwatchers voelsprieten' tien ontwikkelingen gesignaleerd en benoemd: bewust, transparant, echt, eerlijk, verbonden, zinvol, langzaam, lokaal, duurzaam en slim. Ze geven in ieder hoofdstuk het wat, waarom, wie, hoe en waar van deze tendensen weer. Het boek staat bomvol met concrete voorbeelden, van een kleine ondernemer die met een eigen eerlijke tassenlijn op de markt komt, tot grote multinationals als Ikea die onder druk van negatieve publiciteit nu actief samenwerkt met Unicef om kinderarbeid in de wereld tegen te gaan. Iedere ontwikkeling wordt in een heldere context geplaatst, steeds worden er handvatten gegeven om zelf mee aan de slag te gaan en in ieder hoofdstuk staat een lijst met internetadressen waar meer informatie of voorbeelden te vinden zijn. Dat maakt het tot een soort handboek voor het praktisch idealisme. Ik vond het geen boek om van kaft tot kaft achterelkaar door te spitten. Ergens halverwege was ik wel verzadigd met de vele creatieve projecten en de goede maatschappelijke ontwikkelingen. De tien trends zijn er misschien wel wat veel, bovendien overlappen ze elkaar. Maar dat de auteurs echt een omslag op het spoor zijn in het denken over produceren, consumeren en geld verdienen, is voor mij wel duidelijk geworden. En het bevestigde me in iets dat ik bij mijzelf en om mij heen zie gebeuren. Veel jonge mensen die net op de arbeidsmarkt verschijnen, willen hun idealen combineren met hun werk. Wij willen werk doen waarin we geloven en dat we leuk vinden. Werk gaat over meer dan goed verdienen. Ik doe als jonge adviseur graag opdrachten die zinvol zijn, iemand anders ziet een andere kans wellicht als zijn of haar favoriet. 'Goed boek' voorziet in de juiste argumenten om bijvoorbeeld mijn leidinggevenden te overtuigen van een idee dat bijdraagt aan een betere wereld en het spoort initiatiefnemers aan om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het boek begon met de woorden 'Er is hoop'. De hoop die in het boek van de pagina's afdruipt, is niet van het soort 'hopen tegen beter weten in'. Er wordt niet aan luchtkastelen gebouwd, maar aan de bereidheid om de schouders eronder te zetten, aan wil en daadkracht om een nieuwe toekomst werkelijkheid te laten worden. Het zijn ideeën waar muziek in zit die zó aanstekelijk is dat zelfs de grootse cynici of doemdenker voorzichtig met een vinger of voet op de maat mee gaat tikken. Precies daarom is het een goed boek dat veel mensen moeten gaan lezen. Roothart en Ras hebben groot gelijk met hun onbescheidenheid.
Over Anne Marth Kuilder
Anne Marth Kuilder is adviseur bij Adviestalent. Zij is als cultureel antropoloog altijd op zoek naar de dingen die zin hebben, of nog beter zin geven, naar wat mensen en organisaties werkelijk drijft. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.