Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business Model You (Nederlandstalig)

Een verassend innovatieve en inspirerende benadering om uw carrière wezenlijk te veranderen via een model dat op één A4-tje past. Het boek 'Business Model You', geschreven door Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl biedt een nieuwe richting: in uw carrière als werknemer, maar misschien juist wel als startende ondernemer.

Lex Beijersbergen | 10 januari 2013 | 3-4 minuten leestijd

De crisis van afgelopen jaren leidt tot steeds meer ontslagen. De vacature-indicator slaat sinds mei 2011 door in het voordeel van de pessimisten (bron CBS). Het aantal faillissementen is in 2012 met 12% toegenomen en het aantal startende ondernemingen is met 11% afgenomen ten opzichte van 2011 (bron KvK). Maar vanuit een positieve invalshoek valt op te maken er in 2012 veel meer starters waren dan het aantal faillissementen in de verhouding van 16 starters staat tot 1 faillissement. In tijden van crisis geldt nog meer 'change or die' waarover Alan Deutschman in 2007 schreef.

Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, hebben het boek 'Business Model Generation' geschreven waarin ze voor ondernemingen een methode uitzetten om een businessmodel te (re)designen. In het boek 'Business Model You' staat het individu centraal. Tim Clark borduurt voort op het 'canvas-model' van Alexander Osterwalder en stelt dat een individu ook eigenlijk een onderneming is.

Vanuit verschillende 'canvas-model'-perspectieven krijgt u de mogelijkheid om na te gaan op welke andere wijze u uw kennis, vaardigheden, persoonlijkheid en gedrag kunt inzetten voor een andere carrière. Dit ontdekt u aan de hand van vragen, oefeningen, praktijkvoorbeelden en verhelderende illustraties. Nadat de auteurs de ins en outs hebben uitgelegd over de werking van het 'canvas model', gaat u aan de hand van een ruime hoeveelheid oefeningen zelf aan het werk.

Deze hebben tot doel om uzelf eens grondig en uitvoerig tegen het licht te laten houdenHet boek besteedt hieraan veel aandacht waardoor u het maximale uit de volgende stap kunt halen. Hierbij gaat u zichzelf opnieuw uitvinden. U ontwerpt een nieuw persoonlijk businessmodel waarin u uw werkende leven gaat aanpassen of het opnieuw gaat uitvinden.

Nadat u het model heeft getekend, wordt u uitgedaagd het daadwerkelijk te gaan toepassen. Met voorbeelden en tips leert u hoe u stap voor stap na kunt gaan of het model daadwerkelijk een succes kan worden. En nadat u uw businessmodel in de praktijk heeft getest en aangepast, is het tijd om de stap in een nieuwe carrière te zetten.

Tim Clark, die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het boek 'Business Model Generation', is een 56-jarige Amerikaan en heeft meer dan 40 verschillende banen en baantjes gehad. Waaronder bordenwasser, straatartiest, schoonmaker in vliegtuigen, journalist, kok, pakjesbezorger, en businessanalist. Maar hoewel hij al in 1983 voor het eerst werkzaam was als leraar, ontdekte hij pas op zijn 48ste dat mensen onderwijzen hetgeen is wat hij het liefst doet. Vijf jaar geleden, op zijn 51ste, studeerde hij af aan de universiteit en tegenwoordig is hij associate professor aan de universiteit van Tsukuba in Tokyo. Hij geeft aan altijd jaloers te zijn geweest op mensen die op jonge leeftijd al precies weten wat ze willen worden.

Het is daarom niet verwonderlijk dat juist hij op het idee kwam om op basis van het model van Osterwalder en Pigneur het boek 'Business Model You' te schrijven.

Naast het boek is er een website met een aantal hulpmiddelen voor de oefeningen. Het boek is een absolute aanrader voor diegene die op zoek is naar een wezenlijke verandering in de loopbaan. Het is een plezierig leesbaar boek, maar hou er rekening mee dat voor de grondige aanpak veel uren gemoeid zijn en dat u gebruik moet maken van uw netwerk. Overigens kan ik het boek zeker aanbevelen voor diegene die vanuit hun professie mensen coachen op het gebied van carrièrekeuzes.

Over Lex Beijersbergen
Lex Beijersbergen van Henegouwen MBA is adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland te Hilversum. Hij schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Tim Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Business Model You (Nederlandstalig)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden