Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mintzberg over management

Mintzberg vroeg zich tijdens zijn eerste onderzoeken af waarom hij geen materiaal kon vinden over wat managers nou eigenlijk doen. Aan materiaal over wat managers behoren te doen was geen gebrek: zoals tijdmanagement en plannen. 'Mintzberg over management – De wereld van onze organisaties' gaat over wat managers daadwerkelijk doen.

Jan Jacob Bos | 31 augustus 2009

Hoewel een managersrol vaak met plannen en organiseren (voornamelijk bestuurd vanuit de linkerhersenhelft) wordt geassocieerd, blijken goede managers veel meer op hun rechterhersenhelft (de creatieve kant) georiënteerd te zijn dan menigeen zou denken. Dat maakt dit boek inspirerend om te lezen. Het is namelijk geen verzameling van beknopte instructies, maar bevat uitgebreide verhalen en achtergronden, het gaat over wat managers daadwerkelijk doen. Soms is Mintzberg wel wat lang van stof (het leest echter wel prettig weg), maar dat is juist goed om uw rechterhersenhelft te inspireren tot nieuwe mogelijkheden binnen uw eigen organisatie. Wie denkt sneller af te zijn met een beknopt overzicht van feiten komt dus eigenlijk bedrogen uit, omdat dat niet aansluit op de denkwijze van de manager. U moet wel even tijd maken om de bijna 400 pagina's te lezen. Als u toch haast heeft, kunt u natuurlijk de focus leggen op die hoofdstukken uit het boek die het beste bij uw organisatie passen. Mintzberg beschrijft namelijk per organisatietype een strategieontwikkeling. Mintzberg beschrijft de verschillende organisatiestructuren en geeft aan hoe een strategie geschreven, en/of aangepast, kan worden. Dan vraagt u zich wellicht af waarom zou ik willen weten in welke organisatiestructuur mijn organisatie past? Het antwoord daarop is vrij eenvoudig: Het helpt u om in uw strategie keuzes te maken die passen bij de doelstellingen van uw organisatie. Dat een marketingbureau een andere strategie vereist dan een glasfabriek zal u niet verbazen. Maar hoe weet u of uw strategie de juiste focus heeft? Mintzberg helpt u op weg door zeven verschillende organisatiestructuren te beschrijven. Voor elke organisatiestructuur beschrijft hij hoe u de strategie kunt bepalen. In een innovatieve organisatie (bijvoorbeeld een marketingbureau) kan de beste methode bijvoorbeeld 'van onderaf' zijn. Voor een machineorganisatie (bijvoorbeeld een glasfabriek) lijkt het van bovenaf opleggen de meest voor de hand liggende methode. Mintzberg beschouwt hier echter ook de tweedeling tussen formulering en implementatie, dan blijken er toch nog meer mogelijkheden te zijn om het roer om te gooien in de fabriek. Zeker in crisistijd is het aanbrengen van focus belangrijk zodat u de kansen (juist in deze tijd van 'crisis') pakt. Aangezien het boek inmiddels in de 15e druk is verschenen, gaat het niet om een paar snel geschreven adviezen in crisistijd, maar om een managementklassieker die voorlopig nog wel even actueel blijft. Sun Tzu zei 1500 jaar geleden al 'Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het geluid voor de nederlaag.' Mintzberg helpt u om uw strategie te bepalen, u moet echter zelf de tactiek uitstippelen.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden