Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0 (innovatie)

De hoefsmid is eeuwenlang een veelvoorkomend beroep geweest. Nu is het vooral nostalgie. U realiseert zich misschien niet elke dag dat aan de producten of diensten die u nu aanbiedt vroeg of laat ook te weinig behoefte zal bestaan om het bestaansrecht van uw organisatie aan te ontlenen. U zult dan moeten innoveren. Dat betekent echter niet altijd dat u iets nieuws voor 'de wereld' hoeft te creëren. U kunt ook nieuwe paden inslaan voor uw organisatie. Realiseert u zich wel dat tegenwoordige producten en diensten het meestal niet meer zo lang uithouden als het beroep van hoefsmid ooit? Aan de slag dus!

Jan Jacob Bos | 9 juli 2012

Innoveren is toch een creatief proces? Hoe kunt u dat nu leren uit een boek? De een is nu eenmaal creatiever dan de ander, toch kunnen mensen die zichzelf niet bijzonder creatief vinden, met hele goede nieuwe ideeën komen. Gijs van Wulfen helpt in 'Nieuwe producten en diensten bedenken' niet alleen om te brainstormen voor het bedenken van nieuwe creaties. Nee, dat is maar een onderdeel in het hele proces van nieuwe creaties ontwikkelen. U moet deze ruwe diamanten die ontstaan tijdens een brainstorm nog fijnslijpen, tegen het licht (een klantenpanel) houden en polijsten. Voordat u aan een brainstormsessie begint is er ook al veel werk te verzetten. U moet bijvoorbeeld bepalen wat het doel is van uw innovatie-opdracht en welke knelpunten de klanten ervaren. Die knelpunten hoeven overigens niet over uw huidige aanbod te gaan, maar kunnen ook heel andere knelpunten zijn die toevallig vaak voorkomen in uw doelgroep. Dat biedt juist goede kansen uitbreiding van uw marktsegment. Dat u als organisatie maar beter in kunt spelen op de veranderingen in de markt is zeker niet nieuw. Een prachtig boek over dit onderwerp is Jumping the S-curve. Daarin leert u hoe u in uw eigen organisatie kunt bepalen wanneer u moet innoveren. Jumping the S-curve laat echter niet zien hoe u moet innoveren. Gijs van Wulfen helpt u daarmee wél op weg. Het is Gijs van Wulfen heel goed gelukt om het creatieve proces van innovatie richting te geven en de uitkomsten te borgen, waarbij hij ook nog eens vertelt hoe u de creativiteit van de deelnemers optimaal stimuleert. Het boek is helder geschreven, goed geïllustreerd, u kunt er dus zo mee aan de slag. Toch benadrukt de heer van Wulfen wel erg vaak dat hij uw organisatie kan helpen en daarvoor ook gecertificeerde facilitators heeft opgeleid. Dat had van mij niet gehoeven. U kunt hem vast vinden als u daar behoefte aan heeft, en als u dat niet wilt komt het soms wat opdringerig over. De uitspraak van Mark Twain 'De man met een nieuw idee is een dwaas, tot het idee een succes blijkt te zijn' laat precies zien waar het om draait. Door alle stappen van de VOORT innovatiemethode van 'Nieuwe producten en diensten bedenken' te doorlopen weet u zeker dat u de fase van dwaas al vast tegenkomt in een vroeg stadium en alleen de ideeën die echt goed zijn de markt zullen bereiken.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden