Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Managen volgens Confucius

In dit boek word aan de hand van verhalen van de Chinese wijsgeer Confucius de aandacht gevraagd voor de juiste manier van communicatie als manager.

José Otte | 25 juli 2013 | 1-3 minuten leestijd

Aan de hand van voorbeelden uit de verhalen van Confucius wordt in dit boek het belang van op de juiste manier communiceren aangetoond. Als manager speelt u op het werk een rol. Sommige managers zijn goed in die rol, anderen hebben er wat meer moeite mee. Net als sommige acteurs gewoon goed zijn in hun werk, en anderen minder.

Engelhard laat zien hoe belangrijk het is om als manager vooral bewust om te gaan met de rol die men heeft in de organisatie. Een voorbeeld uit het boek: ga niet op de sportdag van het bedrijf meedoen met een sport die niet bij u past als mens. Eigenlijk gaat het over authentiek zijn en het bewust ook communiceren op een manier die bij u past. Maar tegelijkertijd moet de manager van vandaag zich bewust zijn van zijn rol en hoe daar door anderen tegenaan gekeken wordt. In het boek staan mooie verhalen over hoe communicatie gelinkt kan worden aan management. En hoe dat in China - maar natuurlijk ook in Nederland - werkt. Dan blijkt dat een probleem niet opgelost kan worden door een cultuuromslag, maar juist door het inzicht dat cultuurverschillen bestaan, en dat die met een goede communicatie kunnen worden opgelost. Een goed voorbeeld van een verschil tussen China en Nederland is het verhaal over welke relatie we hebben. Zijn we vrienden of collega's? In China is er heel duidelijk verschil in status of rang. In Nederland is dat verschil niet altijd duidelijk, behalve als u de baas bent natuurlijk. In China is het gebruikelijk om expliciet een relatievoorstel te doen (hoe verhouden we ons in de rangorde). In Nederland doen we dat impliciet. Door 'u' te zeggen, of juist te tutoyeren doen we een relatievoorstel. Engelhard zegt dat alle relaties ongelijk zijn en hiërarchisch. En dat we in onze rol als manager met deze rol relaties onderhouden met andere rollen. Een boek met een hoog aha gevoel tijdens het lezen. Geen wereldschokkende nieuwe dingen, maar wel veel duidelijkheid. Mooi boek om weg te geven aan de manager die niet altijd duidelijk zijn of haar rol pakt in de communicatie.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden