e zomer van 2006 verschijnen in de media de eerste berichten over de op handen zijnde lancering van een nieuw landelijk dagblad. Een gratis dagblad ('gratis, maar niet goedkoop'), wel te verstaan. Niet alleen om een tegenwicht te bieden tegen de toen reeds bestaande Metro en Spits, maar met verder reikende ambities. De elementen zijn veelbelovend: een schatrijke financier en een romantische hang naar vervlogen journalistieke tradities. De onbekende initiatiefnemer en uitgever is de jonge Cornelis van den Berg. In april 2008 vertrekt Van den Berg alweer na, naar verluidt, een conflict met financier Marcel Boekhoorn. 'Na zijn vertrek bij de krant werd weinig meer van hem vernomen.'
Tot nu toe tenminste, want Cornelis van den Berg schreef het boek 'Het complot' over zijn tijd bij De Pers. In een huisje in de Provence zet Cornelis van den Berg, die een rijke ervaring heeft opgedaan in het uitgeven van kranten, zichzelf ertoe zijn ideeën over een gratis krant van hoge inhoudelijke kwaliteit aan het papier toe te vertrouwen. Als we de verhaallijn van 'Het complot', waarin hij zijn beleving van het hele avontuur rondom De Pers weergeeft, mogen geloven, gaat het betrekkelijk snel om die plannen concreet te maken. Op 23 januari 2007 rolt het eerste nummer van gratis kwaliteitskrant De Pers van de pers. De beloofde mooie krant voor een groot publiek is een feit en even lijkt niets het succes in de weg te staan. De reacties zijn lovend en de nieuwe krant stevent in recordtempo af op een bereik van een miljoen lezers per dag. Maar donkere wolken pakken zich snel samen boven de jonge onderneming. Binnen een paar maanden doen hardnekkige geruchten de ronde over hoog oplopende verliezen en onenigheid achter de schermen. De omzet zou bij de verwachtingen achterblijven. Aandeelhouders en directie zouden van mening verschillen over de te volgen strategie. Het vertrek van Cornelis van den Berg, initiatiefnemer van De Pers, is snel een feit. In 'Het complot' heeft hij - na een periode van jarenlange stilte - zijn persoonlijke verhaal opgetekend. Van den Berg komt erin naar voren als een idealist, die keer op keer verrast wordt door de eisen en verwachtingen die zijn bazen, Marcel Boekhoorn en Cees van der Hoeven, hebben. Een zakelijke naïeveling. Het boek leest als een roman. Geen hoogstaande, dat moet gezegd worden, maar in een paar uurtjes ben je toch een spannend verhaal rijker geworden als je het boek uit hebt. Een jongensmanagementboek. Het verhaal loopt wat ongelukkig, wat het gebruik van tijdlijnen betreft, maar heel hinderlijk is dat niet. Wat het boek tot meer maakt dan zomaar een jongensboek over een onderneming met veel bravoure, is dat Van den Berg ook de tijd, geruime tijd, neemt om zijn ideeën over nieuwsgaring en hoe dat naar het publiek te brengen goed neer te zetten. Zoals gezegd, 'na zijn vertrek bij de krant werd weinig meer van hem vernomen', meldt de flaptekst en dat nodigde mij uit snel verder te lezen. Een ware cliffhanger. De inspanning wordt beloond ... Laat ik het hierbij laten. Wij hebben met dit debacle, zoals het vanuit het perspectief van Cornelis van den Berg best genoemd mag worden, een interessante figuur voor het krantenvak verloren. 'Het complot' is niet voor niets geschreven...
Over Perry Oostrum
Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.