Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Rembrandt INC.

Stelt u zich voor: Rembrandt van Rijn in de 21e eeuw achter zijn schildersezel, in plaats van in de 17e eeuw. Van Rijn aan de tafel bij Pauw en Witteman, waar hij een toelichting geeft op zijn jongste schilderij. Of Rembrandt die samen met Adje en Paul de Leeuw een schilderijtje maakt voor een nietsvermoedende gast. Wanneer de Leidse kunstschilder in deze tijd zou leven, welke managementgoeroe of coach zou hem dan benaderd hebben? Welke managementboeken had hij dan via Managementboek.nl besteld? Koos de Wilt stelt Rembrandt van Rijn voor als hedendaagse zakenman.

Peter Vermeulen | 25 september 2008

Koos de Wilt schrijft met 'Rembrandt INC.' een zeer bijzonder managementboek voor de kunstliefhebber. Dit boek gaat namelijk niet over Rembrandt als genie maar als zakenman; de uitvinder van een sterke merk. Was de schilder een marketeer, manager en zakenman in één? De auteur vertaalt zijn marktstrategieën van Rembrandt naar de hedendaagse managementkennis. En om grote teleurstellingen te voorkomen: voor lectuur over het kunstenaarsschap van Rembrandt moet u een andere titel zoeken. In het eerste deel behandelt De Wilt de schilder en zijn markt. Hierin duikt hij in de geschiedenis ten tijde van Rembrandt. Hoe werd er gehandeld, geveild en over geld gesproken? De data vliegen je om de oren. Het moet gezegd dat het eerste deel interessant is voor diegene die meer wil weten over hoe het er in de 17e eeuw aan toe ging. Veel interessanter en verrassender is het tweede deel van 'Rembrandt INC.' waarin Koos de Wilt de manieren beschrijft waarop Rembrandt de markt benaderde met zijn producten. Zeer verrassend gaat De Wilt in op de marketeer Rembrandt. En nog verrassender; als leider. Was hij effectief in het bereiken van zijn doelen? Dit wordt gezien door de bril van de hedendaagse literatuur over leiderschap. Zo wordt onder andere het vijfkrachtenmodel van Porter gebruikt om het concurrentieveld van de portrettenmarkt in de 17e eeuw tegen het hedendaagse economische licht te houden. In het hoofdstuk 'Rembrandt als merk' komt aan bod hoe Rembrandt zijn markt aanpakt gezien door de ogen van een hedendaagse marketeer. Dit gebeurt aan de hand van de vijf P's van de marketingmix opgesteld door marketinggoeroe Philip Kotler. Product, Plaats, Prijs en Promotie, vaak aangevuld met personeel. Aangezien de schilder ongetwijfeld geen uitgeschreven marketingplan had, zal hij ongemerkt wel een analyse hebben gemaakt van de manier waarop de markt zich ontwikkelde. Daarom maakt Koos de Wilt een SWOT-analyse, met de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Een genot om te lezen! Tevens plaatst Koos de Wilt Rembrandt in de economische Ansoff-matrix. Econoom Igor Ansoff onderscheidt vier groeirichtingen, ingedeeld langs de dimensies product en markt. Als u denkt dat dit het is, verbaas u. De Wilt gaat verder met Rembrandt als leider. Zeer origineel. Rembrandt van Rijn wordt geanalyseerd als een leider van een hedendaagse succesvolle onderneming. Hiervoor wordt het populaire model gebruikt uit 'Gebouwd voor de toekomst' van Jim Collins en Jerry Porras. De eigenschappen waarin succesvolle bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten, worden uitgediept op het bedrijf Rembrandt. Ook wordt persoonlijk-leiderschapgoeroe Napoleon Hill er bij gehaald, om de 'Principles of succes' van Rembrandt te analyseren. Uiteraard kunnen de 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van managementgoeroe Stephen Covey niet ontbreken. De auteur beoordeelt Rembrandt op deze eigenschappen. In één woord subliem! Had Rembrandt tijdens zijn leven succesvoller kunnen blijven als hij zich volgens Covey's eigenschappen had opgesteld? Lees het in 'Rembrandt INC.' Het is een zeer uitzonderlijk managementboek. Ondanks de historische feiten en veelvuldig genoemde jaartallen is 'Rembrandt INC' een genot om te lezen. U dient als lezer wel enigszins geïnteresseerd te zijn in de historische schilderkunst om het boek ook als een echte Rembrandt te gaan waarderen.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden