'Nu halfvoller!' is een verzameling van eerder gepubliceerde columns. Persoonlijk hou ik niet van dergelijke boekjes, ze zeggen me te weinig, zijn te populistisch naar mijn mening. Dit boekje viel me echter niet tegen. De verhalen zijn afwisselend en herkenbaar. Toch schrik ik af en toe van de werkelijkheid; wat maken we er als marketeers soms een potje van. Slechte briefings naar communicatiebureaus, helaas het is praktijk.
Zo is er het verhaal met de titel 'Ramkraak' waarin Martijn Horvath fijntjes beschrijft hoe zogenaamde slimme marketeers soms brutaal inbreken in de comfortzone van de consument om hun goederen of diensten aan te smeren. Indien het te gek wordt, treedt de overheid op met regels om dergelijke praktijken te voorkomen en zodoende de consument te beschermen. Hiermee maakt de marketeer de weg naar de consument steeds moeilijker; dat zij daar zelf de oorzaak van zijn, schijnen nog maar weinigen te beseffen.
Zonder meer stuitend vond ik het verhaal 'Doe me even een slogan'. Na een uitgebreide briefing komt het communicatiebureau met een paar voorstellen. Uiteindelijk worden de voorstellen gepresenteerd aan het management. Ondanks de vakkundige adviseurs komt het nog steeds voor dat de vrouw van de directeur het laatste woord heeft. Of de secretaresse die net argeloos de vergaderzaal betreedt, krijgt de vraag voorgeschoteld; 'wat vind jij ervan?' Je valt van je stoel als je dit leest, maar helaas, het komt nog steeds voor.
Ook geeft Horvath een kijkje achter de schermen. Zo is het leuk om te lezen hoe bekende slagzinnen tot stand zijn gekomen, zoals de slagzin voor de Belastingdienst; 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker'. Uiteindelijk na lang nadenken is er gekozen om het maar te proberen, met andere woorden een staaltje van trail and error. Dergelijke boeken vallen mijns inziens niet onder de categorie managementboeken. Vermaak binnen je vakgebied is wat er geboden wordt. Zondermeer leuk en ontspannend met een vette knipoog naar de werkelijkheid. Of je het boek nu in één streep uitleest of er al bladerend af en toe een verhaaltje uitpikt, het maak niet uit. Een leuke afwisseling tussen de meer serieuze managementboeken.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.