Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Internetresearch, 3e druk

Goede kans dat de startpagina van de internetbrowser op uw computer standaard staat ingesteld op www.google.nl. En waarschijnlijk maakt u, evenals ikzelf, dagelijks vele malen gebruik van de zoekfuncties van Google. Een nieuwe vraag, probleem, moeilijk woord, even een adres of telefoonnummer nodig. Het is om het even, we vinden het op Google. Dat Arjan Dasselaar in zijn 'Handboek Internetresearch' bij vrijwel elk onderwerp veel aandacht geeft aan de functies van Google is dan ook zeer begrijpelijk. Het is simpelweg de grootste zoekmachine op Internet. Hij beschrijft niet alleen de meest voor de hand liggende mogelijkheden van de Google, van andere zoekmachines, en van directories (lijsten op Internet gesorteerd per onderwerp). Hij gaat ook uitvoerig in op alternatieve zoekmogelijkheden en diept de verschillende mogelijkheden uit, voorzien van voorbeelden, adviezen en tips: het gebruik van Usenet, of RSS, zoeken in het 'diepe' web, de verborgen informatie in emailberichten, IP-nummers, enzovoort.

H.E. Weenink | 27 juli 2006

Ik dacht dat ik al behoorlijk handig was met het zoeken op Internet, maar in dit handboek kwam ik nog vele mogelijkheden en tips tegen om het efficiënter en vollediger te doen. De uitleg en voorbeelden die Arjan Dasselaar geeft, zijn duidelijk en goed na te doen. Kortom een boek om naast de PC te hebben liggen, om snel nog even op te zoeken hoe die éne of andere truc ook al precies weer werkte. Alleen al om deze reden is de aanschaf van dit boek zeker zijn geld waard. Niets dan lof? Nou nee, er zijn ook een aantal kritische kanttekeningen te maken. In de eerste plaats dat de lezer zich, ondanks de goede inhoudsopgave, index en overzicht van nuttige websites, volledig in de vele opgesomde mogelijkheden zal verliezen. Mijn versie zit inmiddels vol met memobriefjes. En desondanks was ik aan het eind van het boek alle goede tips van het begin van het boek al weer vergeten. In de tweede plaats verwachtte Herbert Blankensteijn al in 2004 dat het boek snel gedateerd zou zijn. Dat is naar mijn idee niet zo. Wel had Arjan Dasselaar een aantal zaken weg mogen laten, zoals Usenet (kan ook gewoon met Google Groups), en andere wat 'oudere' zaken. Dan was het boek ook nog wat compacter van geworden. Dan kritische kanttekening 3. Het woord 'research' veronderstelt een zekere wetenschappelijke onderbouwing van de aanpak. Er staan weliswaar hier en daar aanbevelingen, kanttekeningen en waarschuwingen over het zoekproces, juistheid van de informatie en betrouwbaarheid van de bronnen, maar een onderbouwde inleiding over 'research', verantwoorde zoekstrategieën, enzovoort ontbreekt helaas. Tot slot kritiekpunt 4. Het boek staat vol met verwijzigen naar website, inclusief het bijbehorende www-adres. Inclusief de 20 pagina's nuttige research websites is dit een perfecte 'directory' om het zoekproces te starten. Ik had dus zeker verwacht deze verzameling hyperlinks, enzovoort op een diskette bij het boek of op de website van de auteur aan te treffen. Helaas is dat niet zo, en dit is naar mijn idee een gemiste kans. Ten slotte nog wat woorden vanuit het perspectief van de manager. Ik denk dat veel managers dit boek zullen laten liggen. Het bevat namelijk geen korte bondige samenvatting (of lijst met url's die men zo kan aanklikken). En met alleen snel doorbladeren en hier en daar een stukje lezen, of intypen van een enkel www-adres, kom je niet veel verder. Je moet er wat meer tijd instoppen wil je wat hebben aan dit boek. Hen zou ik graag de volgende uitdaging meegeven: probeer maar eens, gebruikmakend van dit handboek, te ontdekken of je eigen bedrijf vertrouwelijke stukken op Internet heeft staan. En kijk ook eens naar wat anderen over jou kunnen vinden op Internet. En als dat te weinig voldoening geeft, probeer dan dat soort informatie over je grootste concurrent maar eens te vinden. Veel succes en plezier toegewenst.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden