strong>Met Financiën voor managers en ondernemers heeft Stephan Zwanikken een compact en leesbaar naslagwerk geschreven. Jammer is dat Financiën voor managers en ondernemers geschreven is vanuit enthousiasme voor financiën en daardoor niet aansluit bij de belevingswereld van de beoogde lezer: de manager en ondernemer. De tips en uitleg voor het maken van een begroting en een investeringsvoorstel zijn echter prima. In tegenstelling tot de ondertitel ‘in 60 minuten’ is het aan te raden dit boekje te gebruiken als naslagwerk: pak het erbij als je een financiële vraag hebt.
Stephan Zwanikken legt de lat hoog: in een boekje van nauwelijks honderd pagina’s aan managers en ondernemers belangrijke financiële vaardigheden leren. Hij begint daarbij helaas bij de jaarrekening; een voor velen onbegrijpelijke set cijfers, opgesteld volgens wettelijke normen en schijnbaar niet bedoeld om inzicht te geven in de staat van de onderneming. Gevolg is dat een groot deel van de doelgroep in dit eerste hoofdstuk zal struikelen over het hoge aantal financiële termen, die overigens wel beknopt worden uitgelegd. Een gemiste kans is het niet gebruiken van illustraties: het blijft allemaal droog cijferwerk. Ook worden synoniemen of termen met vrijwel dezelfde betekenis gebruikt: voor leken wekken termen als ‘debet’ en ‘activa’ een gevoel van vervreemding op – ook als ze keurig worden uitgelegd. De aansluiting met de belevingswereld van managers en ondernemers wordt in dit hoofdstuk niet gemaakt doordat alleen de financiën ter sprake komen en geen verbinding met klanten en de bedrijfsprocessen wordt gemaakt.
Van de kasstroom wordt aangegeven dat het een belangrijke indicator is voor de financiële gezondheid van een onderneming; vergeten wordt aan te geven dat de kasstroom zich eenvoudig laat manipuleren en dat conclusies niet te snel getrokken moeten worden.
Het hoofdstuk dat kengetallen, die op basis van de jaarrekening kunnen worden berekend, uitlegt kan als naslagwerk worden gebruikt. Het integraal doornemen van de eerste twee hoofdstukken zal velen doen afhaken. Maar een toegankelijk naslagwerkje is het, mede door het register en de begrippenlijst, zeker.
De toegevoegde waarde van ‘Financiën voor managers en ondernemers’ komt vooral tot uiting in de onderdelen over het opstellen van een begroting en een investeringsvoorstel. Als je daarmee aan de slag wilt is het aan te raden deze hoofdstukken door te nemen: op compacte en leesbare wijze worden prima toepasbare adviezen gegeven. Dit mede door een handige, toegankelijke checklist. De pretentie dat je hiermee ‘financiële vaardigheden’ leert is echter te hoog gegrepen; het begrip krijgen van een investeringsanalyse is wat anders dan de vaardigheid om er mee om te gaan.
In het afsluitende gedeelte worden een aantal belangrijke begrippen en hun samenhang en analysemethoden uitgelegd in de context van een bedrijfssituatie. Dit is interessante informatie voor managers en ondernemers in profit-organisaties.
Al met al heeft Stephan Zwanikken een toegankelijk en compact boek geschreven dat voor managers en ondernemers die iets (meer) willen weten over financiën vooral als naslagwerk kan dienen. Omdat de gekozen doelgroep zeer breed is, zijn de financiën het uitgangspunt en niet de wereld van de doelgroep: die van de klanten en de bedrijfsprocessen. Niettemin zijn de tips voor vooral begroten en investeringsvoorstellen zeer waardevol.
Over Paul Schollaardt
ir Paul Schollaardt RC is bestuurder in het speciaal onderwijs. Eerder was hij zelfstandig interim-manager en vervulde hij onder andere functies als productieleider en CFO.