Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Echte kerels doen het anders

Je komt wel eens boeken tegen die je van begin tot eind glimlachend leest. Dit door de inhoud in combinatie met herkenning met de eigen praktijk. Het boek 'Echte kerels doen het anders, De opkomst van de shecisionmakers' is zo'n boek. Het is geschreven door iemand waar de passie voor dit onderwerp van afstraalt. Geen wetenschappelijke verhandelingen of zware theoretische onderbouwingen, maar een blik vanuit de praktijk die erg herkenbaar is en waar het belang van de 'female touch' wordt benadrukt. Hierbij houdt de auteur Paul van Loon de huidige generaties 'mannelijke' managers feitelijk een hele grote spiegel voor, die de pijnpunten op nauwkeurige wijze blootlegt. Een boek naar mijn hart en een absolute must voor eenieder die wil anticiperen op de toekomst en het lef heeft uit de eigen comfortzone te stappen.

Richard van der Lee | 19 maart 2012

'Echte kerels doen het anders' van Paul van Loon lijkt in beginsel enigszins chaotisch qua opbouw en opzet, maar dat went vrij snel. Uiteindelijk is toch een lijn qua opbouw herkenbaar, gebaseerd op de opzet van '4 generaties decisionmakers'. De foto's zijn af en toe niet van toegevoegde waarde, maar het gaat vooral om de inhoud en die is zonder meer goed. In het boek worden leiderschapstijlen, inclusief alle bijbehorende randverschijnselen, beschreven in de fasen van verleden, de transformatie in het heden en de toekomst. Hierbij benadrukt de auteur dat de rol van de huidige 'mannelijke' manager vanuit een command & control filosofie langzaam maar zeker raakt uitgespeeld, al hebben deze managers dat nog niet door. Van Loon pleit voor het gebruik een 'female touch', die beter past bij de huidige tijd. Dat wil niet zeggen dat die touch soft is! Het gaat om het gebruik van intuïtie, verbinding zoeken en je kwetsbaar durven op te stellen, maar je moet ook kunnen doorhalen als het moet. Dit alles is slechts een voorbode naar de toekomst en de opkomst van de 'wecisionmakers'. Zeker wanneer we kijken naar de generatie y en de 'ja duh'-generatie, die de komende decennia de arbeidsmarkt gaan bestormen. Van Loon constateert terecht dat deze generaties enerzijds individualistischer zijn ingesteld, maar door social media en internet veel meer contacten hebben en onderhouden dan de huidige generaties. Het toverwoord is verbinden, zeker wanneer je dit relateert aan zelfstandigheid en het wegvallen van hiërarchische structuren en culturen. Kortom, de managers van nu dienen te transformeren naar een facilitator of een navigator. Wanneer dit niet gebeurt zijn de managers van nu feitelijk de werkzoekenden van morgen! Zaken die in het boek op hoofdlijn naar voren komen en worden uitgediept zijn begrippen als aandacht, dienen, verbinden, vertrouwen, leiderschap en menselijkheid. Dat is volgens mij precies waar het om gaat wanneer je kijkt naar de toekomst. Kijkend naar het eerste begrip dan worden mooie voorbeelden geschetst van managers die wel zeggen tijd te willen maken voor werknemers, maar dit niet doen en het belang hier niet van inzien. Uiteindelijk heeft dit gevolgen voor alle begrippen uit de rest van het rijtje. De 'female' touch kan ervoor zorgen dat hier een betere invulling aan wordt gegeven en dat in plaats van eilandjesdenken meer overgegaan wordt tot overbruggen en verbinden. Mannen hebben een wereld te winnen, zegt de auteur en dit zal duidelijk zijn na het lezen van dit boek. Het boek geeft zeker geen antwoord op alle vragen die naar voren kunnen komen, maar zorgt voor bewustwording. Van Loon noemt zijn boek zelf een 'Wake up call for managers', en zo is het maar net! Een absolute aanrader om te lezen voor een ieder die wil weten wat de huidige en toekomstige uitdagingen zijn op het gebied van leiderschap, gezien vanuit de dagelijkse praktijk.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden