Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Display ads en ons brein

Tegenwoordig worden we overspoeld door advertenties. We worden er zelfs immuum voor, krijgen er weerstand tegen. Vooral op het internet is de hoeveelheid advertenties enorm toegenomen. Maar als we zo’n hoeveelheid advertenties hebben, zien we ze dan nog wel en hebben ze dan nog wel resultaat?

Pauline Smit | 12 december 2014

Als je kijkt naar de lage click-through rates (CTR), zou je kunnen denken dat het adverteren online geen rendement oplevert. Toch zijn er wel degelijk nog mogelijkheden. Het weten hoe het brein reageert en wat je er aan kunt doen, kan niet alleen voorkomen dat adverteren weggegooid geld is, maar ook zorgen dat adverteren wel rendement oplevert. Emile Lancée legt in zijn boek: ‘Display ads en ons brein’ goed uit waar allemaal naar gekeken moet worden bij het adverteren online. Emile Lancée, geeft in ‘Display ads en ons brein’ aan dat het resultaat van online adverteren nog nauwelijks te meten is vanwege de lage click-through rates (CTR). In eerste instantie lijkt het niet meer lucratief om advertenties online te plaatsen. Daarbij komt ook nog dat er een zogenaamde ‘blindness’ voor advertenties is ontstaan. Geen stimulerende berichten. Toch zijn er zeker mogelijkheden om goede resultaten te behalen met advertenties online. De schrijver legt goed en duidelijk uit waarom mensen advertenties negeren én welke mogelijkheden adverteerders en mediabureaus hebben, waar op gelet moet worden, om toch succes te hebben met adverteren. Elk hoofdstuk behandeld een bepaald inzicht, waarvan vervolgens heel duidelijk wordt uitgelegd hoe het brein erop reageert. Vaak wordt het ook nog overzichtelijk gemaakt met een schema. Daarbij geeft de schrijver ook handige tools die meteen ingezet kunnen worden. Er is geen eenduidig antwoord te geven omdat elke situatie weer anders is. Als u rendement wilt halen uit het adverteren, is een gedegen onderzoek belangrijk. De hoofdstukken in het boek, en de punten aan het einde van elk hoofdstuk, helpen te bepalen wat voor een advertentie het beste zou werken en waar u die zou moeten plaatsen. Zo is bijvoorbeeld het surfgedrag erg belangrijk. De ‘seekers’, diegenen die gericht informatie zoeken, reageren bijvoorbeeld heel anders op advertenties dan de ‘surfers’, diegenen die niet gericht op zoek zijn. Het kan dus heel belangrijk zijn om te weten hoe het internetgedrag is van mensen die op uw website komen. En kunt u beter kiezen voor een statische advertentie of een advertentie die beweegt? De antwoorden zouden weleens zeer verrassend kunnen zijn. Lancée beschrijft beide vormen, benoemt de voor- en nadelen, en geeft antwoord op de vraag wanneer er beter voor de ene vorm gekozen kan worden en wanneer voor de andere vorm. Lancée verwijst ook regelmatig terug naar vorige hoofdstukken. Dit helpt de lezer om de informatie goed met elkaar te verbinden. En het is waardevolle informatie! Lancée voorkomt dat online adverteren weggegooid geld is, zeker als het gaat over de eerder genoemde ‘blindness’. Maar door gebruik te maken van de inzichten en tools die Lancee aanreikt, zou het effect van adverteren zeker moeten verbeteren. De vraagstellingen en voorbeelden helpen u om gericht en effectief te adverteren.

Over Pauline Smit
Pauline Smit is mede-oprichter van Newschool.nu. Newschool.nu is een school voor studenten van 4-18 jaar, waar op democratische wijze de beslissingen binnen de school worden genomen. Studenten en stafleden hebben gelijke stemrecht. Deze manier van onderwijs helpt te studenten om leiderschap te nemen, vooral over hun eigen leven. Daarnaast, doordat ze gelijk stemrecht hebben, leren ze ook leiding te nemen van de school.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden