Met het boek 'Jos Burgers over klantgerichtheid' heb je in één keer drie bestsellers van Jos Burgers in handen, te weten 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', 'Hondenbrokken' en 'Gek op gaten'. En het zijn niet de minste boeken. Het waren de bestverkochte managementboeken van 2006, 2009 en 2012. Drie boeken die elk over klantgerichtheid gaan en die elkaar daarover aanvullen. Jos Burgers staat bekend om het schrijven van 'dunne' boekjes. Maar drie van die boeken bij elkaar vormen een heel kloek boek. En laat ik nu net één van die mensen zijn die wel van 'dikke' boeken houdt. Het eerste boek 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', is een verzameling columns. In drieëndertig korte maar zeer krachtige columns leer je Jos Burgers' kijk op klantgerichtheid goed kennen. Een prima inleiding op het onderwerp. De columns zijn persoonlijk van toon, zitten vol humor maar houden je wel een spiegel voor. Herkenbare situaties worden beschreven en om de paar pagina's staan de handige tips nog eens op een rijtje in de vorm van eyeopeners. Het tweede boek 'Hondenbrokken' is een managementroman. Je leest het verhaal van Tim Vermeulen, eigenaar van een dierenspeciaalzaak. Veel 'eyeopeners' uit het eerste boek 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!' komen in dit verhaal terug. Maar in 'Hondenbrokken' ligt de nadruk op het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Bij klantvriendelijkheid gaat het vooral om de manier waarop je klanten benadert, het hoe. Bij klantgerichtheid gaat het over het ontdekken waar de klant voor komt, het wat. Wat mij daarover vooral is bijgebleven zijn de wijze lessen van een kapper: klanten worden niet gelukkig van het knippen en stylen van hun haar. Maar wel van het groter zelfvertrouwen dat ze kunnen krijgen door hun nieuwe kapsel. De essentie van klantgerichtheid wordt zo in een keer duidelijk. Het derde boek 'Gek op gaten' is het meest recente boek van Jos Burgers dat in 2012 is verschenen. Dit boek maakt nog eens duidelijk waar het bij klantgerichtheid nu precies om gaat. Als ondernemer zal je er echt achter moeten komen waar je klant voor komt. Jos Burgers gebruikt daar de metafoor boren en gaten voor. In dit boek leer je dat een klant geen boor nodig heeft, maar een gat. Klanten zijn met andere woorden niet op zoek naar producten, maar naar oplossingen. Ik heb deze drie boeken met veel plezier gelezen, ze vullen elkaar mooi aan. Nadeel is wel dat je natuurlijk ook stukken tegenkomt die je eerder al hebt gelezen. En hoewel je een boek natuurlijk niet alleen mag beoordelen op zijn kaft, had dit boek van mij wel wat meer kleur mogen hebben. De oorspronkelijke uitgaven hebben elk een opvallende en sprekende omslag, die je meteen uitnodigt tot lezen. Hoewel deze bundel er veel saaier uitziet, kan ik je aanraden hem toch op te pakken als je iets wilt weten over klantgerichtheid.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.