Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Wet van Snuf

Als je op een leuke en pragmatische manier kennis wilt maken met de wet van wederkerigheid (wat je geeft krijg je terug) dan is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers echt een aanrader.

Sonja de Bruin | 7 mei 2015

Ik ben en blijf een fan van deze schrijver. Ook met dit boek lukt het hem om lastige materie op een kinderlijk eenvoudige manier uit te leggen. Er is in het verleden wel eens kritiek geweest op zijn Jip-en-Janneke stijl van schrijven, maar waarom zou je het onnodig ingewikkeld maken als dat niet hoeft? Blijkbaar hebben meer lezers behoefte aan deze vorm van informatievoorziening; Jos Burgers heeft al een aantal bestsellers op zijn naam staan zoals ‘Hondenbrokken’ en ‘Gek op gaten’. Daarnaast is hij is een veelgevraagd spreker over onderwerpen als strategie, marketing en klantgerichtheid. Zonder te veel te verklappen wil ik wel kwijt dat de inleiding hilarisch is. Deze gaat over Snuf, zijn hond, waardoor ook meteen de titel is verklaard. Snuf komt weer terug in de afsluiting zodat het verhaal prachtig rond is. Het boek bestaat uit drie delen; als eerste wordt uitgelegd wat het nut is van geven. De wet van wederkerigheid is een fundamenteel psychologisch fenomeen dat bij mensen ingebakken zit. De schrijver geeft aan dat het geluk je zal achtervolgen als geven je tweede natuur is. Dat is volgens mij absoluut waar. Deel twee geeft een lijst van zaken die je kunt geven. Aan de hand van een ABC wordt beschreven wat je zou kunnen geven. Ik kreeg meteen visioenen van tenenkrommende ABC-tjes op trouwerijen, maar dit is absoluut niet afgezaagd en gekunsteld. Om een voorbeeld te geven; bij de ‘I’ staat ‘interesse tonen’. Niet geveinsde interesse, want daar prikken mensen genadeloos door heen, maar echte, gemeende interesse. Jos Burgers geeft daarbij de tip, als interesse tonen niet je tweede natuur is, om een soort ‘fotoalbum’ te maken van mensen uit je netwerk en daarin informatie over die mensen bij te houden. Denk aan verjaardagen, hun partners, hobby’s, etc. Deel drie van het boek bevat tips voor het geven, bijvoorbeeld voor het versterken van de impact van het geven. Wat mij de ogen opende was dat ‘niet’ geven soms al beschouwd wordt als ‘nemen’. Wat dus ongemerkt een relatie kan verslechteren. Lekker praktisch; probeer eens een maand lang iedere dag iemand een gemeend compliment te maken en ervaar het effect. Samengevat is ‘De wet van Snuf’ echt een waardevol boek, waarmee je in een uurtje of twee een begin kan maken met het beheersen van de kunst van het geven. Wat let je ?

Over Sonja de Bruin

Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden