We bevinden ons in een transitie naar een nieuwe wereld. Een wereld die steeds sneller draait en die om grote flexibiliteit en alertheid vraagt. Organisaties die zich niet verder ontwikkelen zijn direct in gevaar. Het is dus belangrijker dan ooit dat u weet wat uw klanten willen, zodat u op de juiste plek kunt innoveren. Daar waar Belbin vooral een theoretisch verhaal houdt, zorgt De Hoop verbinding tussen de elementen door concrete valkuilen en kansen te benoemen, compleet met oefeningen op elk niveau. De hoofdstukken die ingaan op de verschillende rollen worden in het boek uitgebreid belicht en zijn uitstekend weergegeven. De rest van de hoofdstukken betreft uitleg over virtuoze teams en wat daar voor nodig is. Het boek is prima leesbaar doordat De Hoop begrijpelijke taal gebruikt. Persoonlijk vind ik het jammer dat hij verzuimt uit te leggen waarom teams echt noodzakelijk zijn in de toekomst, al doet hij daar wel diverse pogingen toe. Neemt niet weg dat veel organisaties erg druk zijn met het werken in (vaak multidisciplinaire) teams, maar dat het vraagstuk hoe je topteams creëert voor vele managers een vraag is die zij niet direct kunnen beantwoorden. De Hoop weet dit eenvoudig en goed in kaart te brengen en dus is zijn boek zeer relevant. De Hoop gebruikt veel verwijzingen naar andere technieken en die zijn over geheten algemeen waardevol, maar tevens te kort beschreven in het boek. De bron van die verwijzingen toevoegen aan het boek zou een meerwaarde zijn. Voor managers die denken alles te weten en voor de managers die topteams willen bouwen is het verstandig dit boek tot zich te nemen.
Over Enrico Sterken
Enrico Sterken studeerde in 2002 cum laude af aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen voor de studie Management, Economie en Recht. In 2008 studeerde hij eveneens cum laude af als MBA aan de Business School Nederland. Hij is werkzaam als districtsmanager Sociaal Medische Zaken van het district Utrecht - Flevoland bij het UWV.