Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Cool is Hot

'Is dat boek nu echt zo Hot?' Voorgaand statement slaat op het boek 'Cool is Hot' van René C.W. Boender. Toegegeven, de presentatie van het boek - als derde bestseller en op verzoek van 150.000 keynote bezoekers - trekt je aandacht. Zelf vond ik het, alhoewel het al meer dan honderd dagen in de top 100 staat, minder Hot dan gedacht. Lees je het aandachtig dan draait het, naar mijn mening, slechts om drie centrale thema's!

Dick Bos | 24 juli 2012

Zoals gezegd werd mijn aandacht in eerste instantie getrokken door de cover van het boek. Slim gedaan, de aanduidingen: '3e bestseller' en 'meer dan 150.000 keynote bezoekers'. Ook ik dacht in eerste instantie dat deze informatie sloeg op het grote aantal boeken dat werd verkocht. Net zoals vele andere lezers haalden mijn hersenen een truc met mij uit. 'Cool is Hot' is speels opgezet met elke keer een plaatje bij een overdenking van een tot drie bladzijden. René Boender noemt dat braincandies, snoepjes voor de hersenen. Tja, soms vind je die candies lekker en een andere keer is het helemaal niet je smaak. Bij mij was het laatste het geval. De inspiratiekronkels rond een aantal thema's spraken mij voor het grootste gedeelte niet aan. Het zijn te veel opendeuren, zonder de beoogde verdieping - de hersenkraker - bij een lezer, althans bij mij, te bereiken. Dat borrelen is niet opgetreden, hopelijk bij anderen wel. Als ik het boek kritisch beschouw, dan is het opgebouwd rond drie centrale onderwerpen: - de 3'12'-eternity-regel; - authentiek zijn; - en isp. Het eerste onderwerp: de 3'12'-eternity regel slaat op het feit dat je 3 seconden hebt om iemands aandacht te trekken, bijvoorbeeld van een potentiële klant. De 12 staat dan voor het aantal seconden dat je zijn aandacht moet vasthouden om hem te kunnen verleiden tot de aankoop. Daarbij maakt het niet uit welk medium je gebruikt: een website, app of gewoon een tweegesprek. Het onderwerp authenticiteit behandelt vooral het uitgangspunt dat je in je relatie tot anderen transparant, eerlijk en betrouwbaar moet zijn. Dat zijn belangrijke uitgangspunten waarop een klant beslist of hij ja/nee met jou in zee gaat. Bij het laatste onderwerp draait het om inspirational selling point (isp). Als je met hart en ziel hebt geïnvesteerd in je product of bedrijf en klanten herkennen dat, dan zij meer geneigd bij jou hun aankopen te doen dan bij een ander. Of zoals Boender aangeeft: 'Stel nu dat verder alle voorwaarden en aanbiedingen gelijk zijn, dan kopen mensen het liefst bij een vriend. Maar ook wanneer alle voorwaarden en aanbiedingen iets minder gelijkwaardig zijn, kopen mensen nog steeds bij voorkeur bij een vriend.' Het hele boek draait er dus om: hoe en met welke intentie verkoop je jezelf en het product waar je voor staat? Een handig boek dus voor mensen in de business. Met de kennis die ik nu heb, zou ik 'Cool is Hot' zelf niet hebben gekocht. Maar ja dat is slechts één mening tegenover meer dan 150.000 anderen, toch?

Over Dick Bos

Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden