Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brand Prototyping (Heruitgave)

Tijdens mijn zoektocht naar meer kennis op het gebied van merken bouwen heb ik al menig boek gelezen hierover. Nu was ik heel specifiek op zoek naar meer informatie omtrent het creëren van een persoonlijkheid van je merk. Meer de emotionele dan de functionele kant. Ik was op het spoor gekomen van de zogenaamde archetypen, persoonlijkheidskenmerken die je ook aan merken kunt koppelen. En toen kreeg ik dit boek in handen 'Brand prototyping - Developing meanful brands', dat is nog eens een statement op de kaft van het boek. Enigszins ongeloofwaardig bekeek ik het boekje.

Eric van Arendonk | 30 oktober 2009

A5-formaat, nog geen 100 bladzijden en volop pagina's met fullcolour foto's. Er zijn boeken die hetzelfde beweren maar die aanmerkelijk dikker zijn. Nu zegt dat niet alles, uiteindelijk kun je de kern van een boek dikwijls samenvatten in slechts enkele pagina's. De reputatie van de auteur, Michel Jansen, deed me besluiten 'Brand prototyping' te gaan lezen. De auteur begint met een korte uitleg omtrent de betekenis van een merk. Hij schakelt daarna snel over op de zogenaamde archetypen. Waar het op neer komt, is dat je een merk een zekere persoonlijkheid mee kunt geven. Deze heeft een meer blijvende waarde dan slechts de functionele eigenschappen van een product, die immers makkelijk te kopiëren zijn. De auteur stelt dat een identiteit van essentieel belang is voor het succes van een merk. Nu is de auteur niet de geestelijk vader van deze theorie, dat is de Franse professor Jean Noël Kapfer. Het grootste voordeel van een identiteit van een merk is dat deze nagenoeg grenzeloos is. Bijvoorbeeld een Hero (held) roept in de hele wereld dezelfde gevoelens op. Hoewel de nuances kunnen verschillen, blijft de basis gelijk. Dat is ook de reden waarom we zelf momenteel op het zoek zijn naar een identiteit van onze merken. Dit boek maakt ons wegwijs in het proces om te komen tot een keuze van archetypen en een identiteit. Jansen beschrijft ieder archetype uitvoerig en voert ook voorbeelden aan, waardoor de herkenning groot is. Het laatste hoofdstuk heeft de auteur gewijd aan het komen tot een identiteit tot aan het relevant houden ervan. Het kiezen van een identiteit is niet een kwestie van 'laten we maar een leuke uitzoeken'. Er zal een zekere match moeten zijn met de huidige waarde van het merk. Als eenmaal een type gekozen is, zal de identiteit ook verder geladen moeten worden. En dan begint het feest pas! Duidelijk is dat de nadruk ligt op de verschillende archetypen. De processen erna zijn maar dunnetjes beschreven. 'Brand prototyping' kun je beschrijven als een no-nonsense boek dat zonder veel omwegen tot de kern van de zaak komt. Voor mij bracht dit boek een goede basiskennis om het proces van het creëren van een merkidentiteit op te starten. Inmiddels is mijn bedrijf met het proces gestart en we merken dat de honger naar meer kennis op dit vlak nog niet helemaal gestild is. Maar dat was te verwachten, gezien de omvang van het boek. Een compliment aan de auteur omtrent zijn profilering. Ondanks het feit dat hij bij het schrijven van dit boek partner was bij High Value, een bureau dat organisaties helpt bij het bouwen van merken, wordt dit bureau niet te pas en te onpas naar voren geschoven. Dat is prettig lezen. Een vermelding is voldoende en dat zouden meer auteurs moeten toepassen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden