Geven is Leven begint met een cliffhanger... Wim de Bundel hoort tot zijn verbijstering dat zijn functie komt te vervallen. Hierna start het boek, jaren daarvoor. De Bundel beschrijft hoe hij Delta Lloyd op sleeptouw nam om extreem klantgericht te worden. Zo inspireerde Jos Burgers zijn team met de actie Hondenbrokken. Maar bovenal werkte hij samen met topsporters. Door hen als voorbeeld te nemen, wist hij intern een cultuurverandering te bereiken én klantgericht duurzaam te borgen.
Mindset van topsporters
Zijn contacten met o.a. Lobke Berkhout, Bibian Mentel en Esther Vergeer bieden een boeiend kijkje in de mindset van topsporters. Hun visie geeft de medewerkers van Delta Lloyd richting én stimulans. Zo worden vijf tips van Lobke Berkhout om wereldkampioen te worden, vertaald in het klantmodel: Kennis en innovatie; Luisteren; Afspraken nakomen; Navigeren; Teamwork.
Stap voor stap wordt de grote pensioenverzekeraar van rode-lantaarndrager nummer 1 in de sector, en blijft dat ook. Uiteindelijk wordt hij zelf uitgeroepen tot commercieel directeur van het jaar.
Het verschil maken
De Bundel beschrijft aan de hand van voorbeelden, hoe tijdens deze periode zijn passie om te geven en zich in te zetten voor goede doelen ontstaat. Het begint met de aanschaf van veilingitems. Van Serious Request in de periode dat zijn vrouw ernstig ziek wordt. Hij schrijft over journalist Sander de Kramer die op de slechtste plek op aarde ging werken volgens de Verenigde Naties: Sierra Leone. Het boek geeft inzicht hoe ondernemende mensen het verschil kunnen maken.
Sportsponsoring
Voor wie wil weten hoe sportsponsoring in een bedrijf kan werken vanuit HRM-motief, is het een leerzaam boek omdat De Bundel beschrijft hoe zeilen hip gemaakt wordt door events er omheen te organiseren. Het boek is mooi vormgegeven met veel foto’s en leest als een trein. Leuk zijn de bronnen die uitnodigen andere boeken te gaan lezen. Wel had het boek de praktische tips meer gestructureerd kunnen aanbieden.
De Bundel is nu key note speaker en ambassadeur van de Sunday Foundation van Sander de Kramer en van de Mentelty Foundation van Bibian Mentel. Van elk verkocht boek wordt 5 Euro gedoneerd aan de Mentelity Foundation.
Eerder verscheen een samenvatting van deze recensie van Petra Hoogerwerf in het Vakblad Fondsenwerving, nummer 5, 2021.
Over Petra Hoogerwerf
Petra Hoogerwerf is topspreker, trainer en auteur van het boek Échte winst. Ze heeft brede werkervaring als directeur, consultant en toezichthouder. Met haar Sparkle Academy bevordert ze ondernemen met impact, teambuilding en effectief leiderschap door middel van openbare en incompany trainingen.