Tijdens een lezing vertelde Van Erkel: 'Ik mail iedere werkdag. Als mensen dat horen dan valt hun mond open. Dat kan toch niet?!' Om te vervolgen: 'En nu werd ik onlangs aangesproken door iemand die zei: Aartjan, kun je alsjeblieft ook in het weekend mailen?'
Naar mijn mening is dat wat jij ook wilt nastreven als ondernemer. Klanten die bij je voor de deur liggen. Smekend om meer. Hoe je dat doet is precies wat Van Erkel je wil meegeven in zijn boek Nummer 1.
Entertainende marketing
Bij Van Erkel draait alles om entertainen en dat is ook wat hij jou wil leren. Zo neemt hij je mee in zaken als: hoe je jouw marketing leuk maakt, hoe je persoonlijkheid toevoegt en niet meer alleen ‘saaie’ tips deelt, maar je klanten gaat teasen. En natuurlijk tackelt hij ook het bezwaar: 'Ja, maar mijn mensen zitten niet te wachten op zoveel mails.' Zijn antwoord in het kort? Die mensen ben je liever kwijt dan rijk. Zij helpen je niet naar de top.
Waarom je zichtbaar wilt zijn
Een ander fijn inzicht wat ik heb gekregen door Van Erkel is dat het slimmer is om vaker te mailen. Zo raken mensen aan je gewend als ze iedere dag jouw gezicht zien of jouw mails voorbij zien komen. Terwijl als jij maar één keer in het kwartaal mailt, dan zijn ze je stiekem alweer vergeten en ben je juist een indringer in de mailbox. Met als gevolg dat mensen sneller uitschrijven. Daarnaast doet hij in iedere mail een aanbod. Op deze manier heb je dus veel meer kansen om te verkopen.
Inclusief bonussen en voorbeelden
Het boek Nummer 1 draait grotendeels om het schrijven van teksten en dan vooral mails. En een veelvoorkomend probleem is natuurlijk: 'Ik kan niet schrijven.' Dat voelt wellicht zo. En helemaal als je ziet hoe Van Erkel schrijft, dan denk je: 'Zulke entertainende mails krijg ik niet uit mijn vingers.'
Daarom vond ik het persoonlijk erg prettig dat hij ook enkele voorbeelden van zijn klanten deelt. Zodat je ook kan zien hoe andere mensen deze principes toepassen, ook als ze minder gevoel voor humor hebben of niet zo jolig over willen komen. Bovendien geeft Van Erkel je leuke bonussen mee die helpen om de inhoud van dit boek echt in de praktijk te brengen.
Van Erkel deelt kortom een ontzettend inspirerende visie en methode in zijn boek Nummer 1. Iedere ondernemer zou zijn boek moeten lezen. Als je ten minste de bekendste en de beste wilt worden in jouw markt.
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.