Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jouw contentplan op een bierviltje - ‘Veel praktische handvatten’

Een klein boek dat grote impact kan maken. Ga aan de slag met ‘Jouw contentplan op een bierviltje’ van Bas Hakker en grote kans dat anderen meegaan in jouw purpose.

Henk Jan Kamsteeg | 16 maart 2022 | 3-4 minuten leestijd

Voordat blogs en podcasts bestonden, schreef ik als kind al schriften vol met verhalen en praatte ik het ene na het andere cassettebandje (voor de jonge lezer: even googelen) vol met sketches en story’s. Inmiddels, veel te veel jaren later, ben ik storyteller bij International Justice Mission en train ik namens mijn eigen bureau Proistamenos bedrijven en leidinggevenden in het vertellen van hun verhaal. Logisch dat ik een groot fan ben van contentmarketing en minder op heb met traditionele marketing (waarbij Bas Hakker de eerste vergelijkt met ‘een leuke date in een goed restaurant’ en de tweede met Tinder).

Verhalen

Contentmarketing ligt ook veel meer in lijn met mijn andere passie: dienend leiderschap. Het hebben van een heldere visie en alles op alles zetten om anderen te helpen groeien om deze visie vorm te geven. Dit door het delen van content: verhalen dus. In welke vorm dan ook.

Hakker beschrijft in zijn boek Jouw contentplan op een bierviltje hoe we onze (potentiële) klanten met content kunnen dienen. Of dit nu met het schrijven van blogs, het maken van video’s of het online zetten van podcasts is. En hoewel zowel de titel als het kleine formaat van het boek anders doen vermoeden, biedt Hakker erg veel praktische handvatten om direct mee aan de slag te kunnen.

Het bierviltje

Goed, het bierviltje dan. Wat moet hier volgens Hakker op komen te staan? De bovenste helft reserveren we voor onze purpose, doelgroep en doelstelling. Onze purpose is het antwoord op de vraag waarom we doen wat we doen. ‘Als je content gaat maken, heb je een inhoudelijke ambitie,’ zegt Hakker. En dit gaat volgens hem terecht verder dan alleen geld willen verdienen. Zelf zou ik het hebben van een purpose liefst beschrijven als het willen dienen van een hoger doel. Zo verwoord ik mijn eigen purpose als volgt:

Een wereld waarin bedrijven, organisaties, overheden en individuen hun bestaansrecht vinden in het dienend leiden van de ander, waardoor die ander er qua prestaties, tevredenheid en mogelijkheden beter op wordt’.

Doelgroep

Na het vaststellen van een purpose, is de volgende stap het bepalen van je doelgroep. Hier is het zaak een specifieke doelgroep te beschrijven, dit omdat ‘iedereen’ geen doelgroep is en omdat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw boodschap en dus ook geen behoefte heeft aan jouw content.

Daarnaast is het belangrijk na te denken over je doelstelling. Wat wil je met je publiek bereiken? Nogmaals: gaat het verder dan alleen de hoop dat ze klant bij je worden? Al betekent dit laatste natuurlijk wel dat het mogelijk blijft beroepsmatig vol voor je purpose te gaan.

Mediamix

De onderste helft van het bierviltje reserveert Hakker voor je mediamix en je verdienmodel. Of in andere woorden: in welk vorm bied je je content aan, en hoe zorg je dat er inderdaad brood op de plank komt?

Hakker gaat onder andere in op het schrijven van blogs en het maken van podcasts. Bepalend voor welk medium je kiest (begin met slechts een medium!), zijn de antwoorden op volgende vragen:

1) Waar zit de concurrentie? Hakker: ‘Als je je een beetje wilt onderscheiden, dan moet je iets anders gaan doen.’

2) Wat is mijn publiek gewend? In andere woorden: ‘Wat zou het publiek dat jij wilt bereiken een goed medium vinden?’

3) Waar heb ik veel zin in? ‘Nu raadt Hakker aan te beginnen met wat je het meest ligt.’

Waar je uiteindelijk ook voor kiest: de beste contentformats lossen een concreet probleem op voor de doelgroep. En al is het in het begin misschien nog at gestuntel, volgens Hakker moeten we gewoon beginnen. Je purpose is te belangrijk om stil te houden. En stukje bij beetje wordt je content ook echt wel beter. De impact zal vanzelf volgen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden