Freelancen is een vak apart. Een vak dat Google Ads specialist Edwin Dijkstra maar al te goed begrijpt. Hij is inmiddels tien jaar freelancer, heeft mooie successen geboekt en ook de keerzijde van de medaille gezien.
Een bijna burn-out, mislukte projecten en opdrachtgevers waarmee het niet werkt. Veel freelancers pakken elke opdracht aan die ze voorgeschoteld krijgen, maar Edwin Dijkstra draait het om: ‘Elke klant die je aanneemt, maar niet je ideale klant is, ontneemt je de tijd om de ideale klant te vinden.’
Sympathieke spiegel
Zo, nu jij weer. Dijkstra houdt de lezer een sympathieke spiegel voor op gebieden waar je als freelancer nog weleens over kunt twijfelen. Grote kans dat jij als freelancer zo nu en dan moeite hebt met het beantwoorden van bepaalde vraagstukken. Dijkstra heeft er al veel gehad en zijn belangrijkste learnings geeft hij door met zijn boek.
Zijn eigen ervaringen staan in het boek centraal, maar hij vult zijn ideeën aan met interviews van experts. Door deze gouden combi bevat het boek veel tips met goede inhoud. Dijkstra is als auteur niet iemand die om de hete brij heen draait – hij zegt waar het op staat. Wat mij als lezer erg heeft aangesproken is de toepasbaarheid van zijn tips. Bijvoorbeeld over het bijhouden van een CRM-systeem (onderhoud relaties), daar had ik nog nooit over nagedacht.
De klant is koning, maar jij bent keizer
Een ander topic dat ik met veel belangstelling gelezen heb, is Dijkstra's visie op klanten die niet bij je passen. Ben jij als freelancer bang dat een klant de samenwerking opzegt? Ook hier geeft hij een mooie draai aan: ‘Een manier die voor mij werkt om samenwerkingen te beoordelen is een balans opmaken tussen hoeveel energie de samenwerking kost en oplevert.’
De klant is koning, je doet er je uiterste best voor – maar het mag nooit ten koste gaan van jouw plezier, energie of gezondheid. Wil je niet direct de meest resolute optie kiezen? Inventariseer dan of de samenwerking te redden is of niet. ‘Mijn advies is om een lijstje te maken met zaken die naar jouw idee anders moeten en deze als harde eis neer te leggen bij de klant’, aldus Dijkstra.
Prijs op basis van waarde
We kennen allemaal het ruilen van uren voor geld als freelancer. Een opdrachtgever klopt bij je aan, jij verkoopt jouw uren waarin je de opdracht uitvoert en vervolgens stuur je de factuur. Niet zo’n duurzaam verdienmodel, volgens Dijkstra. Zo werkt hijzelf met een projectprijs. Zijn tarief (of fee, zoals hij zelf zegt) is 15% van het beschikbare marketingbudget voor een campagne.
Als freelancer word je idealiter steeds beter in je vak. Dat betekent ook dat je sneller gaat werken. Op het moment dat je met een uurtarief blijft werken, snijd je jezelf op termijn in de vingers. Je bent korter bezig omdat je efficiënter werkt, maar verdient minder geld omdat je minder mag factureren. Een groeiende expertise mag gelijk staan aan een groeiend inkomen.
Geen ruimte voor one size fits all
Je kunt Facebook of Instagram niet openen of de eerste business guru vliegt je tijdlijn op. Die vertelt je wat je moet doen om tonnen (of miljoenen) te verdienen. Allemaal met een paar simpele trucs... Voor dat soort content hoef je SUPERFREELANCER niet op te pakken.
De auteur van Superfreelancer benadrukt regelmatig dat freelancen juist een kwestie van trial and error is. Oftewel: experimenteren en ontdekken wat er werkt voor jou. Zo hamert hij bijvoorbeeld op jezelf specialiseren als freelancer, terwijl ik daar als generalist moeite mee heb. Maar hij heeft een genuanceerde schrijfstijl (waardoor ik ook als generalist) graag zijn visie op specialiseren lees.
Dit boek is vooral een geschikte match als jij op zoek bent naar hoe je jezelf kunt ontwikkelen, zonder dat het wordt voorgekauwd. Edwin Dijkstra heeft met Superfreelancer kortom een fijn boek geschreven, waarmee je weer een stap zet in het ontwikkelen van je eigen pad.
Over Nikki Pommer
Nikki Pommer is schrijver, spreker en merkstrateeg.