Zo weet ik bijvoorbeeld nog de lancering van Michael Jacksons nieuwe album Bad. Met z’n allen voor de televisie, want bij Countdown kregen we de primeur van de eerste single. Een happening die al snel werd opgevolgd met winkels vol met merchandise.
Hype
Toen ook al was het creëren van een hype dé manier om idolate fans de kas te laten spekken. Nu ik zelf kinderen heb in die leeftijdscategorie zijn er andere artiesten, maar fans zijn er nog steeds. Fans die bereid zijn om flink te investeren in het bezoeken van concerten, het kopen van merchandise, en ondanks de digitale beschikbaarheid zelfs de ouderwetse aanschaf van de muziek zelf. Als vader van puberdochters kan ik dat van dichtbij aanschouwen, bijvoorbeeld als vaste chaperonne bij concerten.
Onbedoeld in beeld
Niets veranderd zou je zeggen. Nou zeker wel. Natuurlijk zijn er nog steeds artiesten die ‘gewoon’ hun ding doen en daarmee flink scoren. Waar Michael Jackson er een bijzondere manier van leven op na hield en geregeld onbedoeld de pers haalde met mislukte neusoperaties, een uit het raam bungelende baby en vermeend kindermisbruik op zijn exorbitante landgoed Neverland zijn er ook nu artiesten die vooral onbedoeld in beeld blijven. Maar er is ook een selecte groep die muziek maken tot een heel andere kunst verheffen. En dat fenomeen is waanzinnig fascinerend.
Verkering
Van de zijlijn verwonder ik mij al even over deze kleine groep artiesten die met hun muziek niet alleen een eigen economie creëren, maar vooral wat hun invloed teweeg kan brengen. Zo heb ik met verbazing zitten kijken hoe de merchandise-omzet van een American Football team explodeert door de verkering van één van de spelers met zangeres (of moet ik zeggen onderneemster) Taylor Swift.
Als er dan een boek verschijnt van de hand van Hans van der Loo over het fenomeen Taylor Swift, is dat dan ook een goede reden om mij hierin te verdiepen. Niet als fan van Taylor, maar om te snappen wat maakt dat jonge artiesten zo’n immens imperium kunnen opbouwen.
Gedragswetenschapper
En slaagt Van der Loo hierin? Wat mij betreft wel. Grondig zoals hij altijd te werk gaat doet hij dat hier ook. Hij maakte er een studie van door talloze interviews af te nemen, zich te verdiepen in de songteksten en videomateriaal te bestuderen, af te reizen naar New York voor een Tour de Taylor en haar concert bij te wonen. Eigenlijk gedraagt hij zich als één van de miljoenen fans (Swifties) maar dan gecombineerd met zijn achtergrond als gedragswetenschapper.
QR codes
Wat dat oplevert? Bijna tweehonderd pagina’s aan materiaal dat voornamelijk gaat over de carrière van Taylor Swift. Een carrière die overigens vroeg begon, en gefaciliteerd maar niet gepusht door haar ouders die tot op de dag van vandaag een belangrijke rol spelen in haar imperium. Een boek dat wegleest als een biografie, en dan in moderne vorm. Waar een dergelijk boek vroeger vooral interessant was vanwege de ‘exclusieve’ foto’s, is dit nu doorspekt met QR codes die verwijzen naar online content die de inhoud structureel onderbouwen.
Persoonlijke band
Van der Loo neemt je als lezer niet alleen mee in haar professionele levensloop, maar duidt tegelijk hoe deze is verweven met haar persoonlijke ontwikkeling en levensverhaal. Een levensverhaal dat Swift deelt via haar muziek, wat door de openheid hierover gelijk een bijna persoonlijke band creëert met haar fans. Fans die niet alleen van haar muziek houden, maar ook van Taylor. Fans die tegelijk de basis vormen van een imperium dat gerust een industrie genoemd mag worden. Fans die niet bij toeval langs komen, maar die ook vakkundig maar ongemerkt de basis zijn van een industrie rond het merk Taylor Swift. Met afgelopen jaar alleen al een geschatte omzet van ruim 2 miljard dollar.
Inkijk in onze maatschappij.
Het boek Taylor Swift is niet alleen een biografie geschreven door een (senior) Swiftie, het is en passant een fascinerende inkijk in onze maatschappij. Het laat zien waar een jonge generatie gevoelig voor is, en hoe je dat in kunt zetten in beïnvloeding. Dat het team van Taylor Swift dat vakkundig inzet mag duidelijk zijn gezien het resultaat. Eén van de QR verwijzingen in het boek leidt naar de door het Swift team geproduceerde documentaire Miss Americana en onderbouwt het verhaal van Van der Loo uitstekend. Het beeld dat blijft is dat Taylor Swift en haar muziek ondanks de onderliggende marketing authentiek zijn, en dat juist dat haar succes verklaart.
Het boek met alle verwijzingen is daarmee zowel voor junior en senior Swifties vanuit verschillende perspectieven boeiend om niet alleen te lezen, maar vooral tot je te nemen. Maar pas op, wellicht ben je na het lezen ook wel een klein beetje een Swiftie geworden…
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.