Er hóeft helemaal geen gedoe met klanten te zijn. Relatietherapie voor klantliefhebbers zet het brede palet aan mogelijkheden en voorwaarden voor een gedegen relatie in de schijnwerpers. En dat is interessante materie.
Duurzaam en betekenisvol
Toegegeven, deze woorden zorgen bij menigeen nog wel eens voor kromme tenen. Ik herken dat, zelfs als ligt mijn ‘groene hart’ heel sterk bij waardenvol zakendoen. Voor je afhaakt om de termen die te pas en te onpas worden gebruikt: wacht! Is het immers niet heel logisch dat ook jouw werkomgeving bijdraagt aan het vergroten van maatschappelijke meerwaarde? Ongeacht of je nu in het bedrijfsleven, bij de overheid of welke andere sector dan ook werkt. Verantwoordelijkheid nemen mag bij iedereen (meer) op de agenda staan. En vanuit dat perspectief bezien ga je meteen anders naar klantrelaties kijken. Bijvoorbeeld of jullie wel gedeelde waarden hebben en hoe dat verder vorm geeft aan de relatie die je aangaat.
De Twin Transition
Pol gaat in Relatietherapie voor klantliefhebbers in op de duurzame transitie en parallel daaraan de digitale transitie die onverminderd voortgaat. Beide zijn van grote invloed op de relatie met klanten. Sterker nog, die wordt nog veel belangrijker. Want op enkel een goed aanbod en dito prijs ga je het niet winnen. Relatietherapie dus. En dan graag vanaf de basis. Precies wat je in dit boek terugvindt. Want hoe creëer je die gelijkwaardige relatie? Er komt een keur aan achtergronden en modellen voorbij rondom klantbeleving, psychologische beïnvloeding en communicatie.
Ladder van Betrokkenheid
Ergens halverwege het boek introduceert Pol de Ladder van Betrokkenheid. Vanaf het niveau van beleving zo omhoog naar gedeelde waarden, vertrouwen, commitment en uiteindelijk betrokkenheid. Hoe hoger op de ladder, hoe sterker de verbondenheid, hoe groter de waarde die je in de relatie ervaart. Je krijgt er ook meteen een opdracht bij om te bekijken hoe jouw organisatie er voor staat. Dat geldt overigens voor diverse hoofdstukken die worden afgesloten met een item ‘Aan de slag’ of nog een aantal praktische tips.
Dat Pol snapt hoe klantrelaties werken merk je door het hele boek. Mijn eerste indruk was dat de focus vooral gericht was op bedrijven die zich actief inzetten op de maatschappelijke meerwaarde. Al lezende verschoof dat wat naar de achtergrond en was de inhoud vooral gericht op klantrelaties in algemene zin. Jammer, want juist bedrijven die met toekomstgericht zakendoen bezig zijn zoeken soms nog naar de beste aanpak. Anderzijds is door de brede basis de inhoud informatief voor wie meer wil weten over het fundament van klantrelaties. En voilà, dan is het boek meteen voor elke organisatie relevant.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.