Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mensch, durf te ondernemen!

In het boek Be useful breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor ondernemerschap. Het resultaat is een hybride boek: ondernemersvaardigheden, onderzoek, landenkarakteristieken en interviews bij elkaar.

Pierre de Winter | 25 maart 2011 | 2-3 minuten leestijd

Salem Samhoud is een wandelende wolk van positieve energie. Zijn adviesbureau @Samhoud heeft altijd opgevallen door z’n vrolijke, onorthodoxe stijl waarin twee zaken centraal staan: inspiratie en samenwerking.  Optimisme is zijn handelsmerk en mensen bezielen is zijn missie, getuige eerdere boeken die hij al dan niet samen met anderen schreef, zoals Kus de visie wakker, Plezier & prestatie en Je bent wie je wordt.

Met diezelfde optimistische inslag schreef hij nu - samen met zijn  zakenpartner Jeroen Geelhoed - het boek Be useful, met als pregnante ondertitel ‘Over de kracht van authentiek ondernemerschap’. Nederland heeft ondernemers nodig, zo luidt de boodschap. En dan hebben we het niet over de enorme golf van zzp-ers die tegenwoordig hun eigen broek weten op te houden maar over echte ondernemers, ondernemers dus die een onderneming bouwen en tot groei en bloei weten te brengen. Sociale ondernemers en mensen die met goede doelen bezig zijn vergeten ze niet te noemen, evenals de zogenaamde intrapreneur, die onderneemt binnen de muren van de organisatie waar hij of zij werkt. Maar ze richten zich vooral op mensen die ‘het spel groot willen spelen’.

Een ondernemer is iemand die zichzelf nuttig maakt, citeren Samhoud en Geelhoed de Amerikaanse goeroe Jim Collins. Want ondernemers nemen verantwoordelijkheid, creëren waarde en daarmee banen en zijn dus goed voor de samenleving. Alleen: het opzetten van een onderneming is geen sinecure, weten de auteurs (@Samhoud heeft 160 mensen in dienst). En dus raden ze would be-entrepreneurs aan hun ‘keten van ondernemerschap’ te volgen, omdat die het leven van de ondernemer een stuk simpeler en aangenamer kan maken.

Ze onderscheiden in die keten vier fasen: 1) Energie mobiliseren; 2) Bemensing en beweging; 3) Visie en businessmodel; en 4) Waarmaken en verdergaan.  Een helder verhaal - van inspiratie tot volwassen onderneming - maar als model weinig onderscheidend van veel andere boeken over het onderwerp. Daarnaast hebben ze een onderzoek laten doen naar ondernemerschap in Nederland, waaruit blijkt dat van de ondernemende ideeën in ons land slechts zo’n zeven procent succesvolle uitvoering vindt. En tot slot interviewen ze enkele ondernemers (mooi verhaal over een Zambiaanse dorpeling die een radiostation opricht!) en berichten ze over landen als Singapore, Nieuw-Zeeland en de VS, waar het ondernemerschap op een hoger pijl staat dan bij ons.

Het resultaat? Een beetje een hybride: ondernemersvaardigheden, onderzoek, landenkarakteristieken en interviews op één hoop. Samhoud en Geelhoed zijn de coaches die ons met z’n allen wel naar voren zouden willen schreeuwen, vol van inspirerende voorbeelden uit met name de VS. ‘Zie je wel? Dat kan jij ook!’ Maar als schrijver hadden ze hier en daar wat strengere keuzes mogen maken. Dat had het boek simpeler van opbouw en daarmee krachtiger gemaakt.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Jeroen Geelhoed, Hans van der Loo, Salem Samhoud
Plezier en prestatie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden