De toekomst kun je niet voorspellen. Toch willen we allemaal weten hoe het er uit zal zien over een jaar of tien, twintig. Het is niet alleen voor ondernemers en directeuren van grote organisaties van levensbelang om zich een goed beeld te kunnen vormen van de mogelijke toekomst. Ook voor andere bestuurders, voor beleidsambtenaren en voor strategen is het van groot belang om kennis te nemen van de nieuwste inzichten uit de futurologie om zo de juiste beslissingen te kunnen nemen, over zaken die de toekomst aangaan. Dit dringt des te meer, nu we steeds snellere veranderingen om ons heen kunnen waarnemen. Disruptie is alom aanwezig.
In The Future of Business buigen meer dan 60 denkers over de toekomst zich over de vraag hoe de toekomst van bedrijven en grote organisaties er uit zal zien. Verwacht geen ‘glazen bol kijken’ of beschrijvingen van allerlei mogelijke technische hoogstandjes. Integendeel; het boek geeft gedegen onderbouwde inzichten in de cruciale krachten van verandering, in mogelijke technologische ontwikkelingen en hun mogelijke sociale, politieke, en economische gevolgen. De futurologie leert dat voorspellingen zelden uitkomen maar dat wie de ontdekkingsreis naar de toekomst maakt met onmisbare kennis terugkomt. Kennis die je voor bereidt op het moment waarop een voor onmogelijk gehouden toekomst plotseling wel reëel wordt.
Het boek laten zien hoe onze wereld eruit zou kunnen gaan zien in de komende 20 jaar. Het beschrijft kansen, uitdagingen, mogelijke gevolgen, en de mogelijke keuzes die daar uit voortvloeien. De tem ‘business’ is hierbij ruim geformuleerd. Het boek is niet alleen nuttig voor profitorganisaties, maar beschrijft ook de mogelijke toekomst van non-profitorganisaties, van onderwijs, gezondheidszorg en overheid. De auteurs geven geen kant-en-klare antwoorden maar bieden wel, en dat is veel nuttiger, een mindset die voorbereidt op de mogelijke toekomst. Dit boek is daarmee een aanrader voor iedereen die zich vanuit een zakelijk perspectief, of puur vanuit interesse, wil of moet bezighouden met de toekomst.
Zoals ik al eerder zei, bevat het boek een schatkamer aan inzichten. Doordat The Future of Business is geschreven door zo veel verschillende auteurs is er wel sprake van kwaliteitsverschillen, herhaling en verschil van aanpak. Maar als je daar doorheen kunt lezen, opent het vele nieuwe vergezichten. De redacteur (Rohit Talwar) heeft het ons wel makkelijker gemaakt door bij de verschillende secties, zoals Social Technologies, Disruptive Developments en Framing The Future steeds duidelijke inleidingen te verzorgen. Kortom: een aanrader.
Over Peter van der Wel
Peter van der Wel houdt zich al ruim 30 jaar professioneel met de toekomst bezig. Hij is auteur van verschillende boeken op het gebied van futurologie en toekomstverkennen en mede-oprichter en voormalig vice-president van de Dutch Future Society.