Krachtig kantelen in zorg en welzijn geeft een beeld van de gevolgen van de stelselverandering voor het dagelijks werk van de zorg- en welzijns professional en biedt perspectieven hoe hiermee om te gaan.
Kantelen van je organisatie is nodig om vraagsturing mogelijk te maken en om in de toekomst betaalbare zorg te kunnen leveren. Het veranderen gaat echter te langzaam. De auteurs willen met dit boek een bijdrage leveren aan de versnelling van dat veranderproces. Het boek is tot stand gekomen door de kennisdeling van veel bestuurders, managers, professionals, kenniswerkers, adviseurs, experts en burgers. De auteurs noemen het dan ook een co-creatie. Snel ging het allemaal niet volgens de auteurs. De organisaties hadden geen tijd voor reflectie, onderzoek en ontwikkeling door de gevolgen van de drie decentralisaties.
Het boek geeft in 6 delen weer waar de managers in de zorg- en welzijn zich op moeten richten: betere klantrelaties, snellere innovaties, flexibiliteit door empowerment van je mensen, nieuw leiderschap op alle niveaus in de organisatie en nieuwe (aangepaste) systemen voor de nieuwe organisatie. De auteurs hebben een helder boek geschreven waarin de belangrijkste aspecten van het veranderingsproces aan de orde komen. De tijd zal leren of dit boek inderdaad bijdraagt aan het versnellen van het veranderingsproces binnen de zorg- en welzijnsorganisaties. Aan het boek zal het in ieder geval niet liggen. Krachtig Kantelen is een mooie handreiking en bevat genoeg informatie en tips om mensen bewust te maken en in beweging te krijgen.
De inhoud van het boek is een bundeling van kennis en inzichten van veel (praktijk) deskundigen en onderzoekers. Een filtraat van 7 jaar kennis delen en kennis ontwikkelen. Krachtig kantelen in zorg en welzijn geeft een actueel beeld van de veranderingsprocessen die nu in zorg- en welzijnsorganisaties plaatsvinden. Daarmee heeft het boek ook meteen een houdbaarheidsdatum. Veranderingen buiten de zorg gaan snel en het zou te prijzen zijn als de auteurs de actualiteit blijven volgen en mee kunnen nemen in een eventuele volgende druk.
Dit boek is niet alleen een aanrader voor professionals die werkzaam zijn in de zorg- en welzijn maar ook voor een ieder die meer inzicht wil krijgen wat de gevolgen zijn voor de organisaties en de mensen die er werken van al die veranderingen door de overheid.
Thijs Koevoet, trainer coach en eigenaar van trainingsbureau T-Workx (Docent Kiwa, SBO, Zorgmarketing academie)