Storytelling gaat uit van narrativiteit: een keten van gebeurtenissen met een oorzaak-gevolgrelatie met een begin, midden en eind. Daarom zijn goede verhalen vaak opgebouwd aan de hand van een beproefd stramien, dat ook wel de regel van drie wordt genoemd. Storytelling is een inspirerend en krachtig communicatiemiddel dat steeds meer in zwang komt om publieksgroepen bij boodschappen over een merk, organisatie of bedrijf te betrekken en drempels weg te nemen. Merken zijn een verzameling verhalen. Kortom, storytelling is bij uitstek geschikt om een organisatiestrategie communicatief te maken naar klanten, stakeholders en relevante publieksgroepen.
In zijn boek laat Gallo de grootste verhalenvertellers en vernieuwers van onze tijd de revue passeren. Zij beheersen allemaal de kunst en wetenschap van storytelling - Richard Branson, Bill Gates, Warren Buffett, Howard Schultz, Sheryl Sandberg, Joel Osteen, Herb Kelleher, Gary Vaynerchuk, Mark Burnett, Oprah Winfrey, Elon Musk, Steve Wynn, Tony Robbins, Steve Jobs en nog anderen - ieder op hun eigen manier. Opvallend is dat bovengenoemde storytellers aanvankelijk mislukkingen hebben gekend in hun leven maar dat zij die beproevingen hebben weten om te vormen tot een overwinning. Kortom, succesvolle en overtuigende storytellers worden niet per se geboren, maar worden gevormd.
Deze motivatiegoeroes gebruiken vaak hun achtergrondverhaal, omdat het een geschenk is dat hun leven, loopbaan en bedrijf heeft helpen vormgeven. Juist hun persoonlijke levensverhalen over het overwinnen van hindernissen zorgen voor een dramatische spanningsboog. Storytellers delen hun verhaal op in drie delen. Het begint met een gebeurtenis die tevens een trigger is. Daarna volgt de transformatie en het eindigt met een levensles. Zij introduceren dikwijls helden en schurken om een verhaal eenvoudig te houden en formuleren hun soms complexe boodschappen met woorden die zo eenvoudig zijn dat een leerling van de lagere school ze kan begrijpen.
Inspirerende storytellers weten heel duidelijk wat hun motivatie is en welke passie hen drijft. Ze geloven in de kracht van hun eigen ideeën en vertellen persoonlijke verhalen, veelal gebruikmakend van beelden en soms in de vorm van analogieën, om hun visie en missie tot leven te brengen. Goede verhalen beginnen met goede koppen die de belangrijke boodschap van een idee duidelijk maken. Inspirerende leiders die als storytellers bewegingen in gang zetten, weten dat ze hun publiek niet moeten overstelpen met een eindeloze opsomming van feiten, cijfers en andere informatie. Als je een serieus verhaal met anderen deelt, maak er dan een groots verhaal van met een vleugje humor.
In de De Kracht van Storytelling besteedt de auteur aandacht aan meer dan vijftig storytellers, die grote invloed hebben gehad op de zakenwereld. Elke storyteller behoort tot één van de vijf soorten verhalenvertellers die je inspireren om op een andere manier na te denken over je eigen verhaal en over de manier waarop je de kunst van het verhalen vertellen kunt toepassen in alledaagse communicatie. Zij zijn bij uitstek in staat ons innerlijk vuur aan te wakkeren, ons iets te leren, complexe zaken eenvoudiger te maken, ons te motiveren en bewegingen in gang te zetten.
Aan het eind van het boek geeft Gallo nog een beknopt overzicht van de geheimen van de storyteller. Het boek eindigt met een handige checklist geschikt voor de aankomende storyteller met talent. Een inspirerend boek!
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.