Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ondernemen is topsport

Ondernemers zijn topsporters. Tot op het bot gemotiveerd om niet op te geven als het tegenzit. Ze beseffen dat ondernemen geen sprint maar een marathon is. Maar aan de top komen en daar blijven is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In Ondernemen is topsport geven groeiondernemers én topsporters een leerzaam kijkje in hun keuken.

Sjors van Leeuwen | 6 juni 2016 | 2-3 minuten leestijd

Adviesbureau PeakValue helpt ondernemers met het maken van toekomstplannen en laten groeien van hun bedrijf. Ter inspiratie en ter lering heeft PeakValue, met behulp van auteur Rob Roelofs en fotograaf Chris Bonis, een boek uitgebracht over ondernemers die werken als topsporters. Met een voorwoord van minister Henk Kamp over het belang van ondernemerschap voor de Nederlandse economie.

In het boek Ondernemen is topsport lees je 36 interviews met een breed scala aan ondernemers en enkele topsporters. De meeste ondernemers zijn werkzaam in het midden- en kleinbedrijf (MKB) en bij de meeste lezers waarschijnlijk niet bekend. Zo passeren de ondernemers achter de SIMgroep, ConnectHolland, Nacra Sailing, Enie.nl, Voogd & Voogd en DQ&A de revue. Ook komen enkele ondernemers achter bekendere namen aan bod zoals de Nederlandse Energie Maatschappij, Quooker en Coolblue. Ook de topsporters die in het boek aan het woord komen zullen niet bij iedereen bekend zijn, zoals de zeilers Anneloes van Veen en Afrodite Zegers en het beachvolleybalduo Madelein Meppelink en Marleen van Iersel.

Alle ondernemers en topsporters krijgen een aantal vragen over ondernemen en sport voorgelegd. De interviews zijn kort en de vragen zijn niet al te prikkelend zoals: Sport je? Is ondernemen topsport? Waar heb je leren ondernemen? Heb je altijd groei meegemaakt? Waar ben je het meest trots op? Wie inspireert jou? Wat is jouw advies aan andere ondernemers? De antwoorden op deze laatste vraag zijn soms wat voorspelbaar (verzamel goede mensen om je heen, zie kansen die andere niet zien, focus op klanten), maar niet minder belangrijk als je succesvol wilt ondernemen.

Het boek leest gemakkelijk weg. Niet te veel tekst, ruime opzet en grote foto’s. Het wordt niet helemaal duidelijk waarom juist deze ondernemers en topsporters zijn uitgekozen want de verhalen, en vaak ook de prestaties, zijn in het algemeen niet zo heel bijzonder. De interviews blijven aan de oppervlakte en lichten hooguit een tipje van de sluier op. Al met al een aardig, maar niet bijzonder boek over ondernemers en topsporters die met vallen en opstaan succesvol aan de weg timmeren.  

De link tussen ondernemen en topsport komt losjes aan bod. De meeste ondernemers vinden zichzelf wel een soort topsporter, met name door hun gedrevenheid, passie, inzet, teamwork en doorzettingsvermogen. Slechts een enkele ondernemer ziet die overeenkomst helemaal niet, want ‘topsporters zien veel meer af, wij ondernemers doen gewoon leuke dingen met elkaar’.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden