Ook lezen we dat deze man een Nederlander was. Maar dat blijkt dan niet Douwe Egberts te zijn, maar ene Alfred Henry Peet. Geboren in Alkmaar in 1920 en overleden in 2007 in Ashland, Oregon. Binnen de koffiewereld was Peet toen al jarenlang een levende legende.
Zelf was hij wars van persoonsverheerlijking, daar was hij veel te nuchter en verlegen voor, maar zijn invloed kan moeilijk worden overschat op basis van twee belangrijke, in elkaars verlengde liggende, wapenfeiten.
In 1966 begint Peet, met zijn kennis van het branden van koffiebonen, een winkel in Berkeley, dicht bij de universiteit. Daar weet men zijn sterker gebrande koffie, een ‘dark roast’ van pure arabica, te waarderen omdat die doet denken aan de kwaliteit in het Oude Europa. Amerika drinkt in die tijden een slappe bak filterkoffie, aangeleerd tijdens de rantsoenering in oorlogstijd. Al gauw staan er rijen klanten te wachten voor de winkel om een kop koffie of een zak vers gebrande bonen te halen. En Peet’s Coffee breidt uit naar 4 winkels in de Bay Area. Peet zelf, een typische, steile Nederlandse koopman verkoopt liever de bonen in plaats van vers gezette koffie maar ziet zich tot dat laatste genoodzaakt. De doorsnee Amerikaan weet eigenlijk niet hoe hij een echte kop koffie moet zetten en Peet is bang dat de bonen zonder goede uitleg in de vuilnisbak belanden. De locatie van de winkel, dichtbij een progressieve universiteit is daarom een zegen. De professoren zijn vaak Europeanen die bij Peet’s de kwaliteit kunnen halen die ze wensen en de studenten staan altijd open voor iets nieuws. Peet blijkt een strenge leermeester koffiekunde maar is niet te beroerd om zijn expertise over te dragen aan anderen die een koffiezaak willen beginnen. Hij wordt daarmee de bron van kennis en koffie waar velen zich aan laven.
Zo komen in 1971 de oprichters van Seattle’s koffie-imperium Starbucks bij de ‘Godfather van de kwaliteitskoffie’. Peet neemt hen welwillend onder zijn hoede en geïnspireerd door zijn visie op smaak en kwaliteit gaan de heren aan de slag in hun eerste winkel, praktisch een kopie van Peet’s Coffee in Berkeley. Tegenwoordig zijn er wereldwijd ruim 23 duizend Starbucks vestigingen, wat de titel van het boek verklaart.
Peet’s Coffee gaat uiteindelijk in 2001 naar de beurs. Alfred Peet was in 1979 al uitgestapt als ondernemer maar bleef tot zeer hoge leeftijd koffieproeven en adviseren.
Het boek maakt verhelderende uitstapjes naar het verleden en blikt vooruit door de nieuwe generatie Nederlandse koffiepioniers aan het woord te laten. Je merkt als lezer dat de schrijver zich ondergedompeld heeft in de materie en hij geeft een zeer compleet beeld van de branche en de stormachtige ontwikkeling ervan.
Circa 40 interviews met koffie-ondernemers en betrokkenen vormen de basis van dit boek vol eigenzinnige en van koffie bezeten individuen. Ook raakt het boek veel verschillende culturen, zowel aan de productie- als de consumptiekant. Dat Alfred Peet vooral tot zijn bijzondere daden leek te komen door een levenslange, smeulende wrok jegens zijn dominante vader zorgt bij de lezer voor een bitterzoete nasmaak.
Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.
Over Arjan Yspeert
Arjan Yspeert geeft presentaties en trainingen over succesvol adviseren. Hij begeleidt individuele adviseurs bij het opzetten van een succesvolle praktijk. Als marketingadviseur helpt hij mkb-ondernemingen en begeleidt hij startups bij het organiseren en financieren van hun bedrijf.