Een bedrijf beginnen is zo gedaan. Je bedenkt wat je wilt gaat doen, bedenkt een naam en stapt naar de Kamer van Koophandel. Maar hoe zorg je nu dat je jezelf zo in de markt zet dat je jezelf kunt onderscheiden van al die collega-ondernemers die eigenlijk precies hetzelfde doen als jij?
Aartjan van Erkel legt in Maak ze gek! in begrijpelijke taal uit hoe je meer uit je online media kan halen door op te vallen in de massa. Hij deelt in zijn boek heel waardevolle tips die ook nog eens oersimpel zijn om toe te passen. Het boek is zeer interessant voor iedereen die te maken heeft met het schrijven van (web)teksten en het ondernemerschap. Ook zeker voor studenten een aanrader om te lezen.
Na bladzijde 1 was ik eigenlijk al verkocht. Ha! Iemand die ook niet met dure termen gooit maar gewoon lekker schrijft zoals hij het zou vertellen. Dit leest lekker! Hij schrijft over zijn eigen ervaring en daarmee deelt hij direct vele eenvoudig maar waardevolle tips waar je direct mee aan de slag kunt. Ik ben druk aan het memo’s plakken om te markeren met welke tips ik aan de slag wil gaan. Maar voor ik het weet zijn mijn memo’s op. Wat een fantastisch boek! Hier word ik vrolijk van.
Wat me aanspreekt is dat je met zijn tips op een eerlijke manier je (potentiële) klant kunt bedienen. Een voorbeeld. Door puur in te spelen op de problemen – en de consequenties daarvan – kun je de doelgroep direct raken. Puur door te laten zien dat je ze begrijpt. Dit stukje vergeten zoveel ondernemers! We gooien altijd maar direct onze producten en diensten in de aanbieding, maar het omdraaien is natuurlijk veel sterker. Vervolgens kom je met ‘de oplossing’ in de vorm van je diensten. Logisch gevolg en dat voelt als een verademing voor de lezer. En als je er ook nog een paar reviews achter zet, scoor je helemaal. Ook voor het krijgen van goede reviews geeft hij gouden tips.
Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn. Het boek Maak ze gek! is fantastisch! Van Erkel heeft me enthousiast gemaakt en volop geïnspireerd om verder te experimenteren met webteksten, reviews en nieuwsbrieftitels. Al met al vind ik het een boek die elke ondernemer zou moeten lezen. En ben je tekstschrijver voor het web? Dan MOET je hem gewoon in de kast hebben. Want voor je het weet gaat je klant je vertellen hoe het eigenlijk zou moeten volgens Aartjan. ;-). Ik ga het boek in mijn netwerk aanbevelen én ik ga de inspiratie gebruiken voor mijn eigen communicatie.
Over Désirée Wassing-Boerema
Désirée Wassing-Boerema heeft een academie, krachtcirkel en praktijk onder de naam het Ondernemersvuur. Ze noemt zichzelf een werkcreator en vuuraansteker en houdt zich bezig met holistisch en cyclisch ondernemen. Ze inspireert en begeleidt ondernemers om een bedrijf rondom hun leven te bouwen en de weerstand die je daarin tegenkomt in verschillende lagen te transformeren.